Bij co-packing draait het er om dat je verschillende producten gaat bundelen voordat je ze loslaat op de markt. Voor wie actief is in bijvoorbeeld de e-commercesector is dit een vaak gebruikte techniek. Hoe pak je dit als inpakker nu het best aan? En bestaan er ook eenvoudige oplossingen om het proces te automatiseren binnen je supply chain? We verkennen het allemaal samen met jou in dit artikel.
1. Wat is co-packing?
Co-packing is een verpakkingstechniek die gebaseerd is op het groeperen van verschillende artikelen, van hetzelfde of andere formaten. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van een ‘secundaire verpakking’ die je artikelen beter beschermt en het mogelijk maakt om ze makkelijker te verzenden of verkopen.
Het is een techniek die veel gebruikt wordt in sectoren zoals voeding, cosmetica en parafarmacie. Men gebruikt het hier om verschillende identieke eenheden (bijvoorbeeld 2 dozen koekjes) of complementaire eenheden (bijvoorbeeld zonnebrandcrème en after sun in 1 batch) te verpakken. Je kan het gebruiken voor zowel promotionele doeleinden, als het lanceren van limited editions, geschenkverpakkingen of een e-commerce verzending.
Co-packing kan je merk een mooi voordeel opleveren ten opzichte van de concurrentie, vooral in de volgende situaties:
- Marketingcampagnes waarbij je een lagere prijs aanrekent voor je gebundelde pakketten; of waarbij je focust op het argument ‘exclusiviteit’.
- Bundels voor e-commerce: je kan hierbij producten uit eenzelfde assortiment samenbundelen om de online verkoop te stimuleren.
- Prominente schapplaatsing: grotere verpakkingen met een opvallend uiterlijk springen meer in het oog voor consumenten.
- Verpakkingseenheden voor grote klanten, die grote of bulkaankopen doen.
2. Wat zijn de meeste gebruikte oplossingen voor co-packing?
Co-packing kan je op heel wat verschillende manieren toepassen in de praktijk. Hieronder verzamelden we voor jou enkele van de meest gebruikte oplossingen.
- Krimpverpakkingen: hierbij worden je producten eerst in krimpfolie gewikkeld. Vervolgens gebruik je een heteluchtpistool of krimpfoliemachine om de folie te laten krimpen rondom je producten. Zo creëer je een nauw aansluitende beschermende laag.
- Sleeves of beschermhulzen: hierbij gebruikt men schuim, papier of karton om een secundaire verpakking te maken voor je product. Deze sleeves zijn vaak heel rekbaar en kan je eenvoudig rondom je product trekken. Vooral voor flessen en andere ronde objecten komen ze heel goed van pas.
- Presentatiedozen: plaats je producten tezamen in een doosje om ze beter te presenteren. Dit type van co-packing is heel gebruikelijk in de cosmeticasector, of voor wie seizoensgebonden artikelen verkoopt (bij Kerstmis, valentijn, Pasen, enz.). Je kiest hier best voor een uniekere doos, bijvoorbeeld met een buitenbekleding van gegroefd microgolfkarton en/of met een transparant plastic venster. Altijd goed voor wat extra uitstraling!
- Lijm: je kan eveneens verschillende artikelen aan elkaar kleven door middel van thermische lijm. Dit komt o.a. voor bij monsters/stalen die aan brochures of folders worden bevestigd.
- Blisterverpakkingen: deze oplossing bestaat vaak uit een combinatie van plastic en karton, en wordt gebruikt om kits en kleine accessoires samen te verpakken tot een praktisch geheel.
- Gesealde zakken: je kan je producten tot slot ook verpakkingen in de vorm van een zak. Met behulp van een sealapparaat kan je deze zakken op maat snijden van je product en ze hermetisch sluiten. Hiermee creëer je in no time een stevige verpakking die je producten niet enkel bundelen, maar ze ook beschermen tegen allerlei invloeden van buitenaf. Denk maar aan vocht, water, stof of vuil.
3. Slimme tools voor het creëren van je eigen co-packing
Met de juiste tools en verpakkingen kan je co-packing eenvoudig zelf implementeren in je bedrijf. Je moet je daarbij helemaal geen zorgen maken over het uitbesteden van het hele proces. Nóg beter voor jou is dat er ook machines bestaan waarmee je het verwerkingsproces kan versnellen en automatiseren. Je kan hiervoor gebruikmaken van verschillende oplossingen van RAJA. Door een dergelijke machine te gebruiken verhoog je de kwaliteit van je verpakking. Bovendien verbruikt een machine nooit méér verpakkingsmateriaal dan strikt noodzakelijk is. Je moet dus minder materiaal aankopen. Kies hieronder voor een van de volgende apparaten of machines.
Krimppistool |
Foliewikkelaar |
Omsnoeringsapparaat |
• Te combineren met de volgende krimpfolie. • Geschikt voor zowel losse producten, als goederen op pallets. |
• Te combineren met de volgende wikkelfolie. • Geschikt voor goederen gestapeld op pallets. |
• Te combineren met de volgende banden. • Geschikt voor het bundelen van losse goederen of het vastzetten van zware ladingen bij transport. |
4. Tips voor het toepassen van copacking in je bedrijf
Een eerste tip die we graag delen, betreft je magazijnindeling. Het is aan te raden om alle goederen die bestemd zijn voor co-packing op te slaan in dezelfde zone in je magazijn. Dit helpt om de inpaktijden te verkorten en vergemakkelijkt het picken. In de tweede plaats zal je extra aandacht moeten besteden aan de communicatie tussen je logistieke teams en je marketingteams. Stem goed af met het marketingteam welke vormen van copacking haalbaar zijn (wanneer ze bijvoorbeeld een nieuwe promotie hebben bedacht). Nog een kleine marketingtip die we kunnen meegeven: gebruik co-packing om direct mail toe te voegen aan het pakket. Het biedt de perfecte gelegenheid om een extra boodschap of promotie in de kijker te zetten.
Ten derde is het belangrijk om je personeel van een specifieke training te voorzien. Co-packing brengt een aantal bijzondere uitdagingen met zich mee vergeleken met traditionele verpakkingstaken. Organiseer daarom regelmatig trainingssessies en ondersteun je personeel zodat ze in de korst mogelijke tijd alle stappen onder de knie krijgen.
Klaar om zelf co-packing uit te proberen? RAJA helpt je daarbij graag op weg. Als Europa’s grootste distributeur in verpakkingen beschikken we over alle tools om voor jou de beste oplossingen te bieden in je supply chain.