Bedankt voor uw vertrouwen
Samen vieren we 70 jaar RAJA Group. Bekijk hier alle aanbiedingen en nieuwe producten.
GELDIG T.E.M. 15 DECEMBER 2024
Verwen uzelf met een lekker GESCHENK
Ontvang een geschenk afhankelijk van het bedrag van uw bestelling.
KIES UW GESCHENKNiet te missen
Onze klanten aan het woord, overal in Europa!
« Een klant blij maken, daar draait het voor ons allemaal om. Ook een verpakking hoort bij die ervaring. Dankzij RAJA kunnen we dat waarmaken met duurzame en recyclebare oplossingen. »
— Kim Severy
Mamzel
Ontdek de geschiedenis van de RAJA Group
De jaren 50... Passie voor ondernemen
Op 10 juli 1954 richt Rachel Marcovici, samen met Janine Rocher een bedrijf op dat gebruikte kartonnen dozen verkoopt. De combinatie van de eerste lettergrepen van hun voornamen vormt de naam RAJA. Hun cliënteel bestond uit kleine bedrijven in Parijs die op zoek waren naar goedkopere kartonnen dozen die in kleine hoeveelheden verkrijgbaar waren. 1 jaar later verlaat Janine het bedrijf. Het pas opgerichte bedrijf wordt gevestigd op de rue de Monte-Cristo 9 in het 20ste arrondissement van Parijs, in een pand van 250 m² op 2 verdiepingen. "Madame Marco" zoekt en vindt loten van gebruikte kartonnen dozen die nog in goede staat zijn bij industriële bedrijven met een slapende voorraad en bij kartonophalers. "Mijn moeder was een moderne en ambitieuze vrouw, want in die tijd was het oprichten van een bedrijf een utopie. Voor haar was financiële onafhankelijkheid de sleutel tot de autonomie van de vrouw." Danièle Kapel-Marcovici
Maurice Marcovici, de echtgenoot van Rachel, sluit zich aan bij het bedrijf. Hij neemt de leiding over de organisatie en het bestuur. "Mijn vader verliet nooit het bureau en mijn moeder was steeds bij klanten." Danièle Kapel-Marcovici
Dankzij dit business model en de dynamische leiding kent Cartons RAJA al snel succes. Het assortiment gebruikte dozen wordt systematisch aangevuld met nieuwe dozen, kraftpapier, golfkarton, gegomde kleefband en touw.
Eind jaren 50 telt Cartons RAJA 10 werknemers, met een omzet van 1 miljoen Franse frank (€ 150.000).
De jaren 60… Innovatie zorgt voor groei
De dochter van Rachel en Maurice treedt op 16-jarige leeftijd in dienst bij Cartons RAJA. Door haar rechtstreeks contact met klanten leert ze de essentie van haar beroep: het belang van vertrouwensrelaties, het luisteren naar klantbehoeftes en het leveren van kwalitatieve producten en uitstekende service. "Bijna 10 jaar lang bezocht ik bedrijven in Parijs om hen te adviseren en hen verpakkingen aan te bieden die het best aangepast zijn aan hun activiteiten. Dat was mijn perfecte leerschool." Danièle Kapel-Marcovici
Steeds op zoek naar nieuwigheden, verkrijgt Madame Marco de exclusieve rechten voor de Jiffy®-luchtkussenenvelop geproduceerd in Duitsland. Om dit product op de Franse markt te introduceren, verstuurt Cartons RAJA de eerste ‘direct mailing’; destijds een innovatieve verkoopmethode. Lancering van een assortiment postdozen, genaamd RAJAPOST, en een assortiment boekverpakkingen, genaamd RAJABOOK. Het begin van een lange reeks producten onder het huismerk RAJA.
Het bedrijf is gegroeid en heeft meer ruimte nodig. Cartons RAJA verhuist naar de rue Rampal, in de Belleville wijk. Dit wordt de hoofdzetel van RAJA voor bijna 30 jaar. RAJA telt op dat ogenblik 30 werknemers.
De jaren 70... De verpakkingssector is in volle opmars!
De opkomst van plastic materialen ontketent een revolutie in de verpakkingswereld. Het bedrijf verrijkt haar productassortiment met tapes, rollen luchtkussenfolie, Flo-pak en meer om een antwoord te bieden op de noden van haar klanten.
Lancering van de exclusieve RAJALIST: de eerste zelfklevendedocumentenhoes.
Het sales team neemt deel aan verschillende professionele beurzen om hun producten aan bedrijven te introduceren.
Danièle Kapel-Marcovici lanceert de eerste catalogus ter ondersteuning van de field sales. De catalogus verschijnt in zwart-wit, telt 24 pagina's, bevat 365 producten en wordt verdeeld in een oplage van 10.000 exemplaren. Er wordt een nieuwe grafische huisstijl geïntroduceerd die het imago van het bedrijf moderniseert.
"Maurice Marco" koopt een terrein in de nieuwe industriezone van Gonesse, in de Parijse regio. Op dit terrein laat hij een magazijn van 2.000 m² bouwen, waarvan de officiële inhuldiging in 1978 volgt. Door de jaren heen breidt het magazijn uit tot een oppervlakte van 15.000 m². Met dit magazijn kan het hele aanbod uit voorraad worden verkocht!
ln 1978 wint de schuimenvelop RAJAMOUSSE een “Oscar de l’emballage”.
De jaren 80... Verkoop via catalogus, de motor van de groei
Het bedrijf behaalt een omzet van 54 miljoen Franse frank (8 miljoen euro) en telt 50 werknemers. Het dynamische en innovatieve bedrijf wordt erkend voor haar productkwaliteit, doeltreffende commerciële service en snelle levering. De bedrijfsleidster zet in op een nieuwe verkoopstrategie met de lancering van de verkoop via catalogus, om de nationale markt te veroveren. “Mijn ambitie was het werven van nieuwe klanten, in combinatie met het behouden van onze fundamentele bedrijfswaarden: productkwaliteit, een beschikbare voorraad en een uitstekende service.” Danièle Kapel-Marcovici
Thema's: ”De prijsrevolutie”, “Wat een keuzevrijheid”, “Alle verpakkingen in 48 uur… Missie geslaagd!”
In 1986 wint RAJA een “Oscar de l’emballage” voor de ingenieuze DISTRIBUL: luchtkussenfolie in een dispenserdoos.
De jonge bedrijfsleidster versterkt de organisatie en introduceert een nieuwe bedrijfscultuur. Het distributiecentrum in Gonesse wordt systematisch uitgebreid om het aanbod uit voorraad leverbare producten te vergroten. Bestellingen worden in 24 uur geleverd in de regio van Parijs en in 48 uur buitende regio van Parijs. Uniek op de markt! Eind jaren 80 wordt RAJA de Franse nummer 1 in dedistributie van verpakkingen.
De catalogus toont 1000 producten en de omzet stijgt naar 100 miljoen Franse frank (15 miljoen euro).
De jaren 90... De Europese uitbreiding
RAJA breidt uit naar belangrijke Europese markten
Sinds de oprichting van het bedrijf werden er verschillende verpakkingen aan het assortiment kartonnen dozen toegevoegd. De catalogus telt vanaf dan 1.500 producten uit voorraad leverbaar. Kleine magazijnuitrustingen, hygiëne- en onderhoudsartikelen vervolledigen het assortiment. De naamswisseling gaat ook gepaard met een nieuwe grafische huisstijl die het leiderschap en de dynamiek van de onderneming weerspiegelt.
Na de oprichting van de ondernemingsraad in 1982 werd de 1ste winstdelingsovereenkomst getekend, bedoeld om werknemers te betrekken bij de goede resultaten van het bedrijf en om collectieve prestaties aan te moedigen.
RAJA lanceert in exclusiviteit voor Frankrijk een innovatieve verpakkingsmachine voor papierkussens. Deze Padpak wint een “Oscar de l’emballage".
In 1994 viert RAJA 40 jaar groei in Frankrijk en bereidt haar Europese groei voor.
Dit kleine bedrijf in de verkoop van verpakkingen, met een omzet van 20 miljoen Franse frank en 15 werknemers in dienst, wordt omgevormd tot een onderneming dat verkoopt via catalogi, gebaseerd op het model van RAJA Frankrijk. In 1999 wordt een nieuw distributiecentrum gebouwd in Tongeren, dichtbij de Nederlandse grens. RAJA België is vandaag de Belgische marktleider en levert aan klanten in 7 landen vanuit haar verpakkingsdistributiecentrum van 68.000 m², het grootste in Europa!
In 1995 besluit Danièle Kapel-Marcovici een terrein aan te kopen in Parc d’Affaires (Paris Nord 2), in de buurt van Roissy. Het kantoorgebouw wordt gerenoveerd en het magazijn wordt uitgebreid met 20.000 m², zodat de teams van het hoofdkantoor in Parijs en de logistieke teams van Gonesse op 1 locatie kunnen samenwerken. Het nieuwe distributiecentrum van 43.000 m² maakt het mogelijk om in heel Frankrijk te leveren, het productassortiment uit te breiden en het aantal producten dat uit voorraad leverbaar is te verdubbelen. Sindsdien is de locatie in Paris Nord 2 het Europese hoofdkantoor voor de RAJA Group.
Na het eerste succes in België opent Binpac een vestiging in Nederland, met een sales team in Breda en lanceert haar eerste catalogus met prijzen in gulden.
RAJA steekt het Kanaal over met de overname van een verpakkingsdistributeur die 1.500 producten uit voorraad leverbaar aanbiedt en 10.000 klanten bedient. Vandaag de dag levert RAJA UK 5.000 producten vanuit haar distributiecentrum van 20.000 m² in Milton Keynes.
ISO 9001 volgt in 2003, ISO 14001 in 2011.
Om de grootste Europese markt te bedienen start RAJA haar commerciële activiteiten in de buurt van Stuttgart. Er wordt een verkoopkantoor geopend en een catalogus gelanceerd met 1.200 producten uit voorraad leverbaar. Het jaar nadien lanceert RAJA Duitsland haar webshop, net zoals de andere filialen van de RAJA Group.
Op 10 jaar tijd heeft het bedrijf haar omzet vervijfvoudigd. RAJA België telt 220 werknemers
De jaren 2000… Van de verkoop via catalogus naar e-commerce
RAJA's groei in Frankrijk en de rest van Europa versnelt dankzij de oprichting van nieuwe filialen en de overname van gespecialiseerde distributeurs.
Met een assortiment van 6.000 producten is RAJA een voorloper in digitale marketing binnen B2B-distributie en het eerste bedrijf dat verpakkingen online verkoopt! "We waren reeds specialist in de verkoop via catalogus, telefoon en field sales. Door de online verkoop toe te voegen zijn we een complete multichannel distributeur geworden. Een nieuwe, praktische en snelle manier voor onze klanten om het aanbod te ontdekken en hun bestellingen te plaatsen." Danièle Kapel-Marcovici
RAJA lanceert een nieuwe generatie 'snelle montage' dozen met automatische bodem en zelfklevende sluiting. ln 2000 wint deze voorgerekte folie een “Oscar de l’emballage”. De folie verbruikt minder grondstoffen en vraagt minder inspanning bij het aanbrengen.
Het nieuwe filiaal biedt een assortiment van 1.000 producten aan via hun catalogus en webshop. De producten worden in heel Spanje geleverd, vanuit het distributiecentrum in Barcelona.
Vanaf de oprichting heeft het filiaal meer dan 2.500 producten uit voorraad leverbaar.
De oprichtster en haar dochter: 2 generaties vieren samen het jubileum van het bedrijf.
Danièle Kapel-Marcovici versterkt de maatschappelijke waarden van het bedrijf door de eerste Franse stichting op te richten, toegewijd aan de verdediging van vrouwen- en meisjesrechten. De stichting steunt vrouwenverenigingen, in Frankrijk en wereldwijd. Sinds 2006 werden er meer dan 750 projecten gesteund in 57 landen, dankzij een budget van meer dan 17 miljoen euro. "Ik ben altijd van mening geweest dat een bedrijf naast een economische ook een sociale en maatschappelijke rol moet spelen. Het is met deze overtuiging dat ik de Stichting RAJA-Danièle Marcovici heb opgericht." Danièle Kapel-Marcovici
Het bedrijf vestigt zich met haar distributiecentrum en kantoren in Castel San Giovanni, ten zuiden van Milaan. Het biedt meer dan 1.400 producten uit voorraad leverbaar.
RAJA begint de markten van Centraal-Europa te betreden en vestigt een team in Praag. Het filiaal lanceert een catalogus en webshop om haar assortiment aan te bieden.
Als specialist in de verkoop via catalogus en webshop van hygiëne- en schoonmaakproducten, is dit kleine Franse bedrijf een eerste stap in de diversificatie van RAJA's aanbod.
Dit nieuwe filiaal opent in Bazel en biedt aan haar klanten een assortiment van 3.800 producten via de catalogus en de webshop.
ln 2011 telt RAJA 1.350 werknemers en is de Europese omzet meer dan 400 miljoen euro gestegen. Het bedrijf biedt meer dan 9.000 professionele oplossingen.
Jaren 2010-2020... De RAJA Group diversifieert
Sterke maatschappelijke en milieugerichte engagementen
Nieuwe diversificatie met deze Franse specialist in de online verkoop van kantoorartikelen en -meubilair.
De overname van dit kleine bedrijf dat verpakkingen verkoopt is een opportuniteit om RAJA's commerciële activiteiten te lanceren op de Poolse markt met 2.500 producten.
RAJA betreedt de Scandinavische markt dankzij een verpakkingsdistributeur in Oslo en haar assortiment van 2.000 producten.
RAJA lanceert een Deense catalogus en webshop om haar assortiment aan te bieden.
Als belangrijke speler in de verkoop van verpakkingen in Frankrijk, is Cenpac een specialist in industriële verpakkingen voor logistiek en voedselverpakkingen voor detail- en groothandel. Het bedrijf beschikt over een netwerk van regionale agentschappen en commerciële experten. Cenpac heeft recent haar grote distributiecentrum in de regio van Parijs gevestigd en telt 400 werknemers.
RAJA versterkt haar aanwezigheid in Scandinavië met een assortiment van 2.000 producten, aangeboden via de catalogus en de webshop. Sinds 2020 worden klanten in 3 Scandinavische landen bediend vanuit een distributiecentrum van 9.000 m².
Lancering van het actieprogramma Vrouwen en Milieu. Opgericht door de StichtingRAJA-Danièle Marcovici in navolging van de 'Overeenkomst van Parijs', ondersteunt dit programma door vrouwen bestuurde gemeenschapsprojecten voor een duurzame ecologische transitie.
De RAJA Group blijft diversifiëren met de overname van Morplan, een bedrijf dat actief is in de verkoop op afstand van magazijnbenodigdheden en -uitrustingen. Morplan beschikt ook over 4 winkels in het Verenigd Koninkrijk.
RAJA versterkt haar posities in Centraal-Europa.
RAJA versterkt haar posities op het Iberisch Schiereiland.
Met hun aanwezigheid in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk is UDOBÄR gespecialiseerd in de verkoop van producten voor magazijn, opslag en kantoorinrichting. Het bedrijf biedt 100.000 producten online aan.
De RAJA Group start een strategische diversificatie op de markt van kantoorartikelen en -meubilair met de overname van 10 nieuwe bedrijven in Europa. De Group wordt de leider in de verkoop op afstand in deze markt! « Deze overnames zijn opportuniteiten die perfect aansluiten bij onze strategie om een totaalpartner te zijn voor bedrijven en al hun noden voor verpakkingsoplossingen, kantoorartikelen en industriële uitrustingen in heel Europa. » Danièle Kapel-Marcovici
Als marktleider in de distributie van hygiëne- en onderhoudsproducten in België en Frankrijk, biedt het bedrijf een aanbod van 16.000 producten aan haar klanten.
Al 45 jaar lang is JPG specialist in de verkoop op afstand van kantoorartikelen en -meubilair. Hun klanten kunnen kiezen uit 40.000 producten, aangeleverd vanuit een distributiecentrum van 25.000 m², gelegen ten noorden van Parijs. Het bedrijf telt 400 werknemers.
Het bedrijf, leider in de verkoop op afstand van kantoorartikelen en -meubilair in Italië werd in 1984 opgericht in Biella, dichtbij Milaan. De onderneming biedt haar klanten 40.000 producten, aangeleverd vanuit haar distributiecentrum van 16.000 m². Mondoffice telt meer dan 300 werknemers.
Als specialist in de verkoop op afstand van kantoorartikelen biedt het Spaanse bedrijf een assortiment van 25.000 producten. Haar klanten worden beleverd vanuit het distributiecentrum van 12.000 m² in Bilbao.
Als grote speler in haar sector en bewust van haar verantwoordelijkheden voor maatschappij en milieu, heeft RAJA haar MVO-engagementen geformaliseerd in de eerste verklaring van de extra-financiële prestaties. RAJA volgt vastberaden een verantwoord inkoopbeleid dat: • een voorkeur geeft aan lokale aankopen: 86% van de producten worden geproduceerd in Europa. • de verkoop bevordert van innovatieve en milieubewustere verpakkingen. • klanten adviseert over de best practices voor verpakken.
Viking, een bedrijf van Amerikaanse oorsprong, vestigde zich in 1990 in Europa. Dankzij haar buitengewone expertise ontketende ze een revolutie in de verkoop van kantoorartikelen via catalogus. 7 nieuwe Viking-filialen zijn geïntegreerd in de RAJA Group: Viking UK, Viking Ierland, Viking Duitsland, Viking Zwitserland, Viking Oostenrijk, Viking Nederland en Viking België. Elk filiaal biedt via haar website en catalogus een assortiment van 40.000 producten geleverd vanuit 2 grote ultramoderne distributiecentra in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De RAJA Group verwelkomt hiermee 1.500 nieuwe werknemers.
Het nieuwe filiaal in Boedapest biedt een assortiment van 3000 producten die uit voorraad leverbaar zijn.
Ons verhaal, dat gaat verder met u…