Hoe ziet de verpakkingswereld er vandaag de dag uit? Die vraag kregen we recent voorgeschoteld door het magazine Onlineretailer.be. In een interview kwamen actuele thema’s zoals duurzaamheid, personalisatie en volumereductie uitgebreid aan bod. We merkten zelf namelijk ook dat eindconsumenten steeds meer belang hechten aan deze punten. Iets dus om zeker rekening mee te houden!
1. Verpakkingen met een groen karakter
Een van de belangrijkste thema’s op het vlak van verpakkingen gaat over het ecologische vraagstuk: hoe kunnen we op een milieuvriendelijke manier producten verpakken? Hier bij Rajapack zijn we jaren geleden al aan de slag gegaan met het zoeken naar goede oplossingen. Momenteel zijn al 51% van alle verpakkingsproducten van Rajapack milieuvriendelijk. Ze zijn dus 100% recycleerbaar, geheel of gedeeltelijk gerecycleerd, afkomstig uit duurzaam beheerde bossen en voorzien van officiële (nationale of Europese) certificaten. Voor elk van onze producten bestaat er daardoor ook een milieuvriendelijk alternatief. Doordat Rajapack meer dan 92% van haar artikelen in Europa laat produceren zorgen we er bovendien voor dat de ecologische voetafdruk tot een minimum wordt beperkt.
2. Minder is meer: volumereductie
Een ander werkpunt in de verpakkingswereld gaat om volumereductie. Het gewicht en de omvang van een pakket hebben een grote impact op de transportkosten. Het is dus belangrijk om een zo efficiënt mogelijke verpakking te voorzien voor de laagste verzendkosten. Dat kan bijvoorbeeld door te kiezen voor een doos met rillijnen. Deze dozen zijn perfect aanpasbaar aan de afmetingen van je product. Vergeet ook het beschermmateriaal zeker niet! Hoe lichter, hoe beter! Luchtkussens en noppenfolie vormen vaak de stevigste én lichtste oplossing om je producten te beschermen tijdens de verzending.
3. Maak het persoonlijk!
Een laatste punt dat zeker niet over het hoofd mag worden gezien in de verpakkingswereld gaat om personalisatie. Er worden elke dag miljoenen dozen en pakjes verzonden. Vraag is hoe je je kunt onderscheiden in de massa? Je kunt je merk makkelijk extra zichtbaarheid geven met bijvoorbeeld bedrukte dozen, tassen of tape. Je kiest je eigen kleuren en logo en laat de drukker al het werk doen. Het maakt niet uit waar de consument rondloopt met je draagtas, je merk zal overal gezien worden en daardoor meer en meer bekendheid krijgen. Personalisatie zit duidelijk in de lift en mag dus zeker niet worden vergeten!
Met de sterke groei in de e-commercesector is het steeds belangrijker geworden om rekening te houden met elk van deze thema’s. De eindconsument hecht er meer en meer belang aan dat hun bestelde producten op een milieuvriendelijke en liefst zo goedkoop mogelijke manier worden bezorgd. Ook bij Rajapack houden we daar rekening mee. Het volledige interview met Onlineretailer is hier terug te vinden.