Metaal en water zijn geen al te beste vrienden. Door toedoen van vocht kan er corrosie optreden waardoor het metaal gaat verkleuren en zelfs zijn kwaliteit kan verliezen. Niet zo’n rooskleurig verhaal dus… Verzend je als bedrijf vaak metalen producten? Hou dan zeker halt bij een goede corrosiebescherming. Hoe je dat het best stapsgewijs aanpakt, lees je hieronder.
1. Wat is corrosie? En waarom is corrosiebescherming zo belangrijk?
‘Corrosie’ is een overkoepelend woord voor elke vorm van chemische aantasting van materialen. Deze aantasting heeft altijd een negatief effect op de kwaliteit van dat materiaal. Je materiaal zal bijvoorbeeld:
- zwakker worden;
- verminderen in volume;
- verkleuren.
Een specifieke vorm van corrosie is ‘roest’. Dat treedt op wanneer ijzer (staal) wordt aangetast door zuurstof en water. Gevolg: het ijzer zal gaan oxideren en een bruinrode kleur krijgen. Corrosie kan ook voorkomen bij koper (dat groen zal uitslaan), aluminium (dat een witachtige tint krijgt) of zilver (dat in contact met zwavel zwart wordt). Corrosiebescherming garandeert dat de kwaliteit van je producten wordt behouden. Daarom mag je dit absoluut niet over het hoofd zien!
2. Waar komt corrosie vandaan?
Corrosie treedt op wanneer een metaal wordt blootgesteld aan zuurstof en water. Vochtvorming willen we dus absoluut vermijden. Bij twee situaties in het bijzonder moet je extra aandacht besteden aan corrosiebescherming:
► Overzees transport
Wanneer je producten verzendt over het water, is de kans natuurlijk érg groot dat ze in contact komen met vocht. Dat kan zijn door contact met zeewater, maar ook door de maritieme weersomstandigheden. Hoe langer je producten onderweg zijn, hoe groter de kans op corrosie.
Worden je producten per container vervoerd, dan zal de hoge luchtvochtigheid binnenin die container een aanzienlijke risicofactor vormen. Experten raden daarom aan om materiaal te gebruiken met een vochtgehalte dat lager ligt dan 15% en je producten te voorzien van kwaliteitsvolle corrosiebescherming.1
► Herfst en winter
Het ene seizoen is al ‘corrosievriendelijker’ dan het andere. De herfst en winter zijn vaak het natst. Regen en sneeuw zijn ideale partners in crime om roestvorming te creëren. Een specifiek voorbeeld hiervan is witte roest.
Witte roest komt voor bij thermisch verzinkt staal dat tijdens transport of opslag in contact is gekomen met vocht en dat daarbovenop slecht is geventileerd. Het vocht zal op een gegeven moment beginnen te condenseren waardoor er op het staal witte vlekken verschijnen. Alhoewel dit de kwaliteit van het product niet beïnvloedt, schaadt witte roest wél het uiterlijk.2
3. Hoe voorkom je corrosie?
Voor corrosie geldt meer dan ooit: voorkomen is beter dan genezen. Alles begint bij een slimme opslag en een doordacht transport. Een goede VCI-verpakking vormt de basis van ons verhaal. Aanvullend kan je nog gebruik maken van paraffine/bitumenpapier en zakjes droogmiddel.
► VCI-verpakkingen
VCI is de afkorting voor ‘Volatile Corrosion Inhibitor’ (vluchtige corrosieremmer). Het werkt als volgt: in een afgesloten ruimte (zoals een doos) zorgt het VCI-materiaal voor een onzichtbaar schild op metalen oppervlakken. Het VCI-schild verandert de eigenschappen van het metaal niet. In plaats daarvan blokkeert dit schild het vermogen van zuurstof en vocht om metalen aan te tasten. Eenmaal aangekomen op hun bestemming, kan je deze metalen onderdelen onmiddellijk gebruiken. Schoonmaken of ontvetten is niet meer nodig.3
Je vindt hieronder enkele voorbeelden van populaire VCI-verpakkingen. Een geval apart is trouwens papier met een VCI-laag. Het is doorgaans voordeliger dan de varianten van plastic en wordt onder andere gebruikt in de auto- en metaalindustrie.
Plastic gripzakje | Plastic zak |
Plastic folie |
Voor kleine producten | Voor middelgrote producten | Voor grote producten |
Polyethyleen, 100 micron | Polyethyleen, 100 micron | Polyethyleen, 150 micron |
Met druksluiting = snel gesloten |
Met zijvouwen = extra volume |
Op rol |
- VCI in 1940 werd ontworpen door George Daubert, eigenaar van een tankstation? Hij mengde roestwerend middel met oliën om een snelwerkend, milieuvriendelijk alternatief voor traditionele vetten en oliën te creëren.
- VCI voor het eerst massaal gebruikt werd door het Amerikaanse leger in 1940? De V.S. gebruikte dit product tijdens WOII bij het verschepen van wapens, machine-onderdelen, enz.
► Papier met bitumen of paraffine
Naast VCI-verpakkingen bestaan er nog een paar andere waterdichte oplossingen. Zo heb je bijvoorbeeld papier, versterkt met een binnenlaag bitumen. Dat papier wordt onder andere gebruikt bij maritieme verpakkingen. Deze bescherming kan dienen als voering voor kartonnen en houten exportkisten, oververpakkingen en waterdicht pakmateriaal.
Een ander voorbeeld is papier met een buitenlaag van paraffine. Deze vettige laag zorgt ervoor dat water niet door het papier kan dringen en je product dus niet kan aantasten.
► Droogmiddel
Wil je écht op zeker spelen? Combineer je VCI-verpakking dan met een zakje droogmiddel. Het droogmiddel slorpt vocht op en vermindert daardoor de risico’s op corrosievorming. Voor de meest complete corrosiebescherming kan je echt niet zonder.
4. Hoe gebruik je een VCI-verpakking?
Bij VCI-verpakkingen hou je best rekening met onderstaande vuistregels. Alleen zo kan de werking ervan optimaal worden gegarandeerd.
- Zorg dat je metalen delen schoon en droog zijn. Laat ze ook eerst wennen aan de omgevingstemperatuur (temperatuurschokken kunnen condens veroorzaken).
- Er mag geen beginnende corrosie aanwezig zijn op je product.
- Draag handschoenen bij het gebruik van VCI-verpakkingen.
- Er mag geen direct contact zijn tussen je metalen delen en een corrosiebevorderend materiaal (bv. hout of karton).
- Breng de VCI-verpakking aan met de bedrukte kant aan de buitenzijde.
- Sluit de verpakking volledig af (best hermetisch). Enkel zo kan de werking ervan worden gegarandeerd.
- Voor je aan het uitpakken begint, moet je de metalen delen laten wennen aan de omgevingstemperatuur. Ook zo voorkom je weer condensvorming.
- Na het uitpakken zijn je metalen delen onmiddellijk klaar voor gebruik. De VCI-bescherming laat geen verdere sporen na.
Bronnen:
1 www.praxas.com/nl-nl/Nieuws/Over-Praxas/ID/72/Corrosie-staal-tijdens-transport-en-opslag-hoeft-geen-uitdaging-meer-te-zijn
2 www.rotocoat.nl/verzinken/technische-informatie/witte-roest
3 www.cortecvci.com/how-vci-works/