Halloween is nog maar net achter de rug of we mogen ons voorbereiden op een volgend event: Black Friday! Tot voor enkele jaren nog volledig onbekend in onze contreien, maar vandaag de dag al uitgegroeid tot een van de topverkoopdagen in de e-commercesector. Bereid je e-commerce optimaal voor op deze hectische periode met onze 9 tips.
Negen e-commerce tips voor een geslaagde Black Friday
► 1. Kom met reële aanbiedingen
Black Friday bestaat ondertussen al enkele jaren in Europa. Europese consumenten weten dus beter en beter wat ze kunnen verwachten. Consumenten beginnen vaak al weken op voorhand je website in de gaten te houden om te achterhalen of de kortingen wel echt zijn. In het verleden bleken sommige websites vlak voor de start van de koopjes hun prijzen kunstmatig op te drijven. Zo leek het alsof ze mooie kortingen gaven maar eigenlijk deed de consument géén voordeel.
Vermijd dus reputatieschade en zorg ervoor dat je kortingen écht zijn. Wat is dan een goede strategie? Je kan bijvoorbeeld overwegen om voor een kleine selectie producten een uitzonderlijk grote korting toe te kennen (waarna je bezoekers ook andere interessante producten ontdekken). Of om stapelkortingen te gebruiken: hoe meer een consument spendeert, hoe hoger het kortingspercentage waar hij/zij van profiteert.
► 2. Controleer grondig de mobiele versie van je website
Wist je dat tot wel 60% van de Black Friday-aankopen gebeuren via een smartphone of tablet?1 Naar het einde van het jaar piekt bovendien het aantal mobiele zoekopdrachten op Google. Het is dus cruciaal dat je e-commerce website mobile friendly is. Zorg ervoor dat al je vormen van promotie en boodschappen aangepast zijn aan een weergave op een klein smartphonescherm.
► 3. Lanceer een Black Friday-strategie in 3 fases
Consumenten beginnen het web al af te schuimen ruim vóór Black Friday effectief van start gaat. Een Black Friday-campagne spreidt je dus best uit over meerdere weken:
- 1 tot 16 november: maak de consumenten warm voor je aanbiedingen. Zodra vastligt wat je aanbiedingen zullen zijn, begin je dit best al met hen te delen. Een week voor de start van Black Friday kan je via social media en nieuwsbrieven al een tipje van de sluier lichten over mega deals die eraan staan te komen.
- 17 november tot 2 december: tijdens deze week moet je Black Friday-campagne op volle toeren draaien. Je kan overwegen om het te koppelen aan Cyber Monday (= de maandag ná het Black Friday-weekend).
- 3 tot 18 december: dankzij Black Friday heb je waarschijnlijk heel wat nieuwe klanten kunnen binnenrijven. Behoud hun betrokkenheid en sla een brug naar Kerstmis – hét commerciële hoogtepunt van het jaar.
► 4. Personaliseer je campagnes via alle kanalen
Je webshop klaarstomen voor Black Friday is één ding. Er zijn echter nog heel wat andere kanalen die om je aandacht vragen. Denken we maar aan social media-platformen, je fysieke winkels, e-mails en nieuwsbrieven. Zorg altijd voor een gepersonaliseerde boodschap die duidelijk maakt waarom een consument op Black Friday bij jou moet zijn. Identificeer je meest populaire producten en leg daar de nadruk op in je communicatie.
► 5. Geef ontevredenheid geen kans
Black Friday is een hectische dag! De koopgekte begint al donderdagnacht om klokslag middernacht. Zorg ervoor dat je voldoende handen hebt om 24 uur lang alles in goede banen te leiden. Niet enkel je promoties boosten speelt een rol, je moet ook zorgen dat je klanten tevreden blijven. Denk dus aan extra werkkrachten om alle bijkomende vragen en klachten zo snel mogelijk verwerkt te krijgen. Met een uitstekende klantendienst is Black Friday het uitgelezen moment om nieuwe websitebezoekers om te vormen tot trouwe klanten.
► 6. Maak retourneren tot kinderspel
Een van de grootste ergernissen van e-shoppers is een complex retourbeleid. Maak het je klanten daarom extra gemakkelijk en kies bijvoorbeeld voor een verpakking met retoursluiting. Wist je dat tot 96% van de online shoppers opnieuw zullen kopen indien een retour vlot verliep?2
► 7. Pas je verzendvoorwaarden aan
De meeste webshops doen er alles aan om bestelde producten binnen 1 werkdag af te leveren. Tijdens een drukke dag zoals Black Friday is die belofte echter niet zo evident. Uit onderzoek blijkt dat slechts 25% van de e-shoppers bereidt zijn om meer te betalen voor een snelle levering. De rest van je klanten zullen er geen groot probleem van maken dat hun pakje iets langer onderweg is – zolang je het maar duidelijk communiceert natuurlijk. Bovendien is het beter voor het milieu: bestellingen die dezelfde richting uit moeten, kunnen efficiënter worden gebundeld waardoor er minder verplaatsingen nodig zijn.3
► 8. Maak een logistieke analyse van je magazijn
Tijdens de eindejaarsperiode bereiken de activiteiten in jouw magazijn waarschijnlijk een hoogtepunt. Zorg dus zeker voor voldoende personeel of integreer de juiste machines en verpakkingssystemen in je magazijn. Denk bovendien aan je voorraden. Op basis van de verkoopcijfers van de afgelopen jaren kan je inschatten hoeveel producten je op voorraad moet hebben. Over een beperkte voorraad valt ook wel iets te zeggen als overtuigingsmiddel: je moet er als consument snel bij zijn, wil je profiteren van die super deal!
► 9. Kies een aangepaste verpakking
Dit laatste punt mogen we niet vergeten! Voor een winkel in e-commerce vormt de verpakking vaak het enige fysieke contactpunt met de eindklant. Denk daarom goed na over het soort verpakking dat je klant in handen zal krijgen. Gepersonaliseerd, duurzaam of makkelijk te retourneren: de keuze is aan jou!
- Bedrukte dozen: laat je dozen bedrukken met je logo of slogan voor extra zichtbaarheid en naamsbekendheid;
- Postdozen met retoursluiting: maak het jezelf en je klanten gemakkelijk met een doos die veilig retour kan worden gestuurd;
- Dozen met variabele hoogte: pas je dozen perfect aan aan de grootte en hoogte van je producten;
- Doos met automatische bodem: je dozen zijn onmiddellijk gemonteerd;
- Isothermische dozen: verzend hiermee veilig je etenswaren;
- Flesverpakkingen;
- Boekverpakkingen;
- Enz.
Waarom spreken we van Black Friday?
Sinds de jaren 1960 worden met Black Friday in de VS officieel de kerstkoopjes afgetrapt. Het is de vrijdag die volgt op het populaire Amerikaanse feest Thanksgiving. De dag na Thanksgiving hebben veel Amerikanen traditiegetrouw een dagje vrij. Het ideale moment dus, zo dachten winkeliers, om shoppers meteen bij de start van het eindejaarsseizoen naar hun winkels te lokken met fikse kortingen.
“Black Friday” betekent letterlijk ‘zwarte vrijdag’. Maar waarom zwart? Je zou kunnen denken dat het die dag ‘zwart ziet van het volk’ in de Amerikaanse shopping malls. Dat is zeker een feit… Volgens een andere theorie draait het ook om de omzetcijfers van de winkels. Black Friday is zo succesvol dat het de eerste dag van het jaar is dat winkeliers uit de rode cijfers raken en effectief winst beginnen te maken. Hun rode verkoopcijfers worden dus eindelijk ‘zwart’ of positief.
- Gemiddeld scoren shoppers -28% korting tijdens Black Friday.4
- Op vrijdag 29 november 2019 noteerde Wordline een recordaantal van 10.432.103 elektronische transacties (zowel in fysieke als online winkels). Dat is 25% meer dan een normale vrijdag (22/11).5
- De piek in de winkelactiviteiten vindt vrijdag plaats tussen 17 en 19 u.6
Bronnen:
1 www.cnbc.com/2017/11/24/smartphones-steal-black-friday-dollars-as-mobile-sales-break-records.html
2 www.shopify.com/enterprise/ecommerce-returns
3 www.retaildive.com/news/e-commerce-shoppers-expect-free-shipping-branded-giveaways/532349/
4 www.landing.partners/black-friday-statistieken-2019/
5 be.worldline.com/nl/home/newsroom/general-press-releases/2019/pr-2019_12_02_01.html
6 www.black-friday.global/en-gb/