Van hout en papier tot natuurrubber en kurk, er bestaan enorm veel producten met een FSC-logo. Ze garanderen dat de gebruikte materialen uit duurzaam beheerde bossen komen en zijn daarom een krachtig instrument om milieuvriendelijke producten te identificeren en communiceren aan je klanten. In dit artikel leer je FSC-labels van A tot Z kennen en hoe je ze voor jouw bedrijf inzet.
1. Wat is een FSC-logo?
Internationale ecologische labels zoals het FSC-label vind je op allerlei verpakkingen en producten terug, vooral met hout als oorsprong. FSC-gecertificeerde producten komen tenslotte uit duurzaam beheerde bossen en hebben een milieuvriendelijke weg afgelegd doorheen de supply chain. Ze informeren en garanderen de consument over de oorsprong en milieu-impact van de gebruikte grondstoffen.
De afkorting FSC staat voor Forest Stewardship Council®, een wereldwijde non-profitorganisatie die zich inzet voor een verantwoord bosbeheer op globaal niveau. De organisatie beschikt over 3 fundamentele FSC-logo’s om de herkomst van grondstoffen aan te duiden. Daarbovenop bestaat er een standaard FSC-logo voor promotioneel gebruik. Hoe ziet zo’n FSC-logo er nu uit? Bekijk hieronder het volledige overzicht:
FSC Promotioneel |
. FSC-gecertificeerde bedrijven gebruiken deze standaard variant van het FSC-logo voor hun websites, catalogi en brochures. Dit logo dient enkel als een indicator of verwijzing, niet als officiële stempel op een product of verpakking. |
FSC 100% |
. De grondstoffen van deze verpakkingen of producten zijn voor 100% afkomstig uit FSC-gecertificeerde bossen. Deze duurzaam beheerde bossen houden rekening met de biodiversiteit, het ecosysteem en de lokale bevolking. De cijfercode onderaan het logo verwijst naar het certificeringsnummer dat werd toegewezen aan een specifiek bedrijf. Zo’n nummer vind je ook op de logo’s hieronder. |
FSC Mix |
. De grondstoffen van een FSC Mix-product hebben een gecombineerde herkomst. De gemengde samenstelling bestaat uit materiaal van FSC-gecertificeerde bossen, gerecycleerde bronnen en/of gecontroleerd hout. Dit ‘gecontroleerd hout’ draagt geen FSC-certificering, maar is wél op een acceptabele manier gekapt. |
FSC Recycled |
. De certificering met het opschrift “FSC Recycled” garandeert dat producten gemaakt zijn van hergebruikte of gerecycleerde materialen, zoals papier, hout of andere bosmaterialen. Het stelt criteria op voor het gebruik van gerecycleerd materiaal. |
2. Waarom moet ik kiezen voor FSC-producten ?
Hoewel het FSC-keurmerk niet verplicht is, zorgt het wel voor een positieve impact op je marketing. FSC-labels tonen namelijk de duurzame herkomst van een gecertificeerd product of verpakking. Dit kan je bovendien combineren met het Chain of Custody-certificaat (daarover lees je verderop nog meer). Hiermee toon je aan dat je eveneens over een duurzame supply chain beschikt.
Beide onderdelen zorgen voor een transparante communicatie tussen consument en bedrijf, dat voor een goede indruk zorgt en het klantvertrouwen versterkt. Door te kiezen voor FSC-gecertificeerde producten, steun je bovendien verantwoord bosbeheer wereldwijd.
3. Welke producten kunnen een FSC-logo dragen?
Het FSC-label omvat meer dan 1 miljoen producten waaronder:
- Hout- en bouwproducten,
- Papier en drukwerk,
- Verpakkingsmateriaal,
- Textiel,
- Kurk,
- Bamboe,
- Bosvruchten,
- Houtskool.
Met een moderne consument die ecologisch bewust is en papieren verpakkingen boven plastic verkiest, sla je eigenlijk twee vliegen in een klap. Klaar om FSC-producten aan jouw assortiment toe te voegen? Neem dan een kijkje in RAJA’s aanbod:
Doos met variabele hoogte | Papieren envelop . |
Opvulpapier . |
Printpapier . |
• Verpak altijd compact. • Tot 12 vulhoogten. |
• Schokbestendige binnenkant. • Met kleefstrip om snel te sluiten. |
• Altijd klaar voor gebruik. • Vul snel lege ruimtes op. |
• Hoge kwaliteit. • Haarscherpe afdrukken. |
4. Hoe maak ik gebruik van een FSC-logo?
FSC-labels kunnen verschijnen op verpakkingen, producten of promotionele media… maar wanneer mag je dit keurmerk nu inzetten als logo? Aangezien de Forest Stewardship Council haar keurmerk strikt controleert en reglementeert, mogen bedrijven haar labels niet zomaar inzetten. Daarom heb je als onderneming het juiste certificaat nodig. Ontdek hieronder welke FSC-certificaten er zijn.
► 4.1 FSC-boscertificaat
In dit artikel ben je de termen ‘duurzaam beheerde bossen’ en ‘FSC-gecertificeerde bossen’ ondertussen een paar keer tegengekomen. Beide termen zijn verbonden aan een FSC-boscertificaat. Dit certificaat staat voor een duurzaam bosbeheer dat rekening houdt met de biodiversiteit, het ecosysteem en de lokale bevolking. Hout en andere producten uit een FSC-gecertificeerd bos mag je dus met een FSC-keurmerk verkopen. Concreet is dit certificaat enkel voor boseigenaren geschikt.
België in 2023 zo’n 42.281 ha FSC-gecertificeerde bossen telde, verdeeld over 5 ‘Forest Management’ (FM) certificaten?
► 4.2 Chain of Custody certificaat
Als distributeur of retailer is het tweede FSC-certificaat een pak interessanter. Zonder een Chain of Custody certificaat mag je het FSC-logo niet aanbrengen op gecertificeerde producten of vermelden in je marketing.
Deze Chain of Custody (CoC) stipuleert de controle van de volledige supply chain op jaarlijkse basis. Via zo’n jaarlijkse procedure wordt de herkomst en overdracht van hout of houtachtige producten vastgelegd. Zo kan men het eindproduct traceren of terugkoppelen aan FSC-gecertificeerde bronnen.
Bron: https://be.fsc.org/be-nl
Bronnen beeldmateriaal: https://be.fsc.org/be-nl/het-fsc-keurmerk-de-garantie-voor-verantwoord-bosbeheer/de-fsc-logos