Het is je waarschijnlijk niet ontgaan: in 2019 veranderden we onze naam van Rajapack naar RAJA. Zowel onze oude als onze nieuwe naam verwijzen rechtstreeks naar de RAJA Group. Hieronder vallen 25 bedrijven, allemaal gespecialiseerd in verpakkingen, magazijninrichting of kantoorbenodigdheden. Benieuwd naar de geschiedenis achter deze internationale groep? Lees hieronder verder en duik 65 jaar terug in de tijd.
De RAJA Group: goed voor 65 jaar ervaring
Wat ooit begon als een lokale distributeur is uitgegroeid tot een succesvolle Europese familie, actief in 18 landen. Samen staan de bedrijven van de RAJA Group sterk als de Europese nummer 1 in verpakkingen.
► Jaren 1950: er was eens… in de schaduw van de Eiffeltoren
We beginnen onze tijdreis in 1954. Frankrijk is dan nog volop herstellende van de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog. De vraag naar goedkope (maar degelijke) materialen is groot.
Twee vrouwen spelen hier bijzonder slim op in en starten met de verkoop van dozen van (deels) gerecycleerd karton. Die zijn veel goedkoper dan nieuwe dozen, zonder aan kwaliteit in te boeten. De namen van deze twee vrouwen? Rachel Marcovici en Janine Rocher. Samen staan ze aan de wieg van « Cartons RAJA ». RAJA is gewoon de samentrekking van hun initialen: RAchel en JAnine.
Beiden vrouwen starten hun avontuur vlakbij de Eiffeltoren in Parijs. Op vijf jaar tijd weten ze flink te groeien. In 1959 stellen ze al 10 mensen te werk en realiseren ze een omzet van 1 miljoen Franse frank (± € 150.000).
► Jaren 1960: opvolging verzekerd voor de RAJA Group
In 1962 komt voor het eerst Danièle Kapel-Marcovici in beeld, de latere CEO van de RAJA Group. Als dochter van Rachel Marcovici start ze haar carrière bij Cartons RAJA als vertegenwoordigster. Ze is dan 16 jaar.
In 1965 lanceert Cartons RAJA als eerste bedrijf in Frankrijk de gewatteerde papieren envelop. Deze beschermende envelop is voor 100% gemaakt van papier, waarvan 65% gerecycleerd. Om dit unieke milieuvriendelijke product in de kijker te zetten, wordt voor de eerste keer een marketingcampagne opgezet waarbij men productmonsters verzendt samen met een prijslijst. Een advertentiemethode die het begin markeert van de latere catalogusverkoop van RAJA.
► Jaren 1970: nieuwe voltreffers dankzij plastic
In de jaren zeventig worden wereldwijd tal van nieuwe plastic materialen ontwikkeld. Hierdoor kan Cartons RAJA vele producten toevoegen aan haar assortiment: denk maar aan tapes, schuimfolie en noppenfolie. De eerste volwaardige productcatalogus wordt gelanceerd in 1975. Hij omvat 24 pagina’s met een aanbod van 365 producten. Er worden 10.000 exemplaren van verdeeld.
In 1978 treedt Danièle Kapel-Marcovici aan als directrice Marketing en Verkoop. In datzelfde jaar krijgt RAJA erkenning voor de Rajamousse schuimenveloppen, die exclusief door hen op de Franse markt worden geïntroduceerd.
► Jaren 1980: de appel valt niet ver van de boom
In 1982 wordt de fakkel overgedragen van moeder op dochter. Op 36-jarige leeftijd volgt Danièle Kapel-Marcovici haar moeder Rachel op als CEO van Cartons RAJA. In de jaren die volgen groeit de papieren catalogus uit tot het belangrijkste verkoopsinstrument van het bedrijf. Cartons RAJA is daarmee een pionier op het gebied van B2B postorderverkopen van verpakkingen.
Het distributiecentrum in Gonesse (ten noorden van Parijs) wordt uitgebreid om aan een nieuwe, belangrijke doelstelling van het bedrijf te voldoen: producten binnen de 48 uur in heel Frankrijk leveren en de Franse marktleider worden in verpakkingen.
► Jaren 1990: tijd om grenzen te verleggen
Cartons RAJA biedt ondertussen veel meer aan dan enkel kartonnen verpakkingsmateriaal. Daarom wordt er begin jaren ‘90 afscheid genomen van ‘Cartons’ en wordt de naam eenvoudigweg RAJA.
In 1994 wordt een eerste stap gezet richting het buitenland. Met de overname van het Belgische bedrijf Binpac krijgt RAJA voet aan de grond bij zijn noorderburen. Enkele jaren later worden voor de Belgische vestiging de namen Binpac en RAJA trouwens samengevoegd tot Rajapack – dat klinkt bekend in de oren, niet? Deze ‘Rajapack-formule’ wordt in de komende decennia met succes gekopieerd naar andere landen.
In navolging van deze overname wordt bovendien de RAJA Group opgericht: een overkoepelende organisatie die meerdere bedrijven onder haar vleugels zal nemen. Enkele jaren later opent in Parijs het nieuwe hoofdkantoor van deze RAJA Group, vlakbij de luchthaven Charles de Gaulle.
De internationalisering gaat ondertussen verder. In 1997 opent het eerste filiaal in Nederland. In 1998 volgt de overname van het Britse bedrijf Aid Pack en is de oprichting van Rajapack UK een feit. De jaren ’90 sluiten we af met de oprichting van Rajapack Duitsland in 1999.
► Jaren 2000: in één klik tot je verpakking
De jaren 2000 luiden de digitale expansie in. Zo lanceert de RAJA Group met succes haar Franse e-commercewebsite (www.raja.fr). De filialen in de andere landen volgen al snel. Om hun expertise van ruim 50 jaar sterker in de markt te zetten, ontwikkelt men bovendien een eigen huismerk: het merk Raja.
Naast digitaal, komt RAJA ook geografisch steeds dichter bij zijn Europese klanten. De groep breidt uit met vestigingen in Spanje (2003), Oostenrijk (2004), Italië (2006), Tsjechië (2007) en Zwitserland (2008).
De RAJA Group start in 2008 eveneens met het aanbieden van kantoorartikelen. Hiervoor nemen ze twee Franse bedrijven over: L’Équipier, gespecialiseerd in hygiëneproducten, en Welcome Office, een toonaangevende online leverancier van kantoorbenodigdheden en -meubels.
► Jaren 2010: samen tot de Europese nummer 1
De RAJA Group wint ondertussen terrein in Noord- en Oost-Europa. In 2010 opent het eerste Rajapack-filiaal in Noorwegen. Hierna volgen vestigingen in Denemarken en Polen (beide 2011), Zweden (2012) en Slowakije (2016). Samen met Portugal (ook in 2016) brengt dat het totaal op 18 Europese landen.
Vanaf 2010 kan de RAJA Group zich daadwerkelijk de Europese nummer 1 in verpakkingen noemen. Twee grote overnames hebben hiervoor gezorgd. Aan de ene kant was er Cenpac, een van de grootste distributeurs van verpakkingen in Frankrijk. Aan de andere kant had je Festapack, een Belgische fabrikant van verpakkingen.
In 2015 breidt de RAJA Group nog verder uit en verwerven ze het Britse Morplan: een reus in retailverpakkingen en winkelapparatuur. Udo Bär, een van Duitslands grootste leveranciers van magazijnmateriaal, wordt overgenomen in 2017. In 2019 volgt tot slot STAPLES Solutions in Frankrijk, Italië en Spanje – de grootste uitbreiding tot dan toe! Door die overname bereikt de RAJA Group de mijlpaal van 1 miljard euro omzet.
2019 is om nog een andere reden een jaar dat we met stip mogen aanduiden. Vanaf dan worden alle filialen met de naam Rajapack omgedoopt tot RAJA. Zo dragen al deze vestigingen doorheen Europa voortaan een en dezelfde naam. Makkelijk herkenbaar voor iedereen!
- 25 bedrijven actief in 18 landen.
- 1 miljoen klanten over heel Europa.
- 3.000 werknemers.
- € 1 miljard omzet.
- 200.000 producten in het assortiment.
- 330.000 m2 opslagruimte in 14 distributiecentra.
In een notendop: de geschiedenis van de RAJA Group in de Benelux
- 1989: oprichting Binpac en start verzendingen in België en Luxemburg.
- 1993: Binpac wordt aangekocht door RAJA. Wido Bourel wordt Algemeen Directeur voor België.
- 1994: Binpac wordt lid van de gloednieuwe RAJA Group. Er worden op dat moment 250 producten aangeboden. Er zijn 13 mensen in dienst.
- 1995: verhuis naar Sint-Truiden (logistiek centrum van 4.000 m2).
- 1997: start verkoopactiviteiten in Nederland.
- 2000: verhuis naar een nieuw logistiek centrum in Tongeren (7.500 m2).
- 2005: opening van nieuwe kantoren in Breda voor het Nederlandse verkoopsteam.
- 2007: Binpac verandert zijn naam in Rajapack België.
- 2008: 100 medewerkers in dienst.
- 2012: kaap van 5.000 producten in het assortiment wordt bereikt.
- 2019: uitbreiding magazijn naar 50.000 m2. Rajapack wordt RAJA.
- 2020: Algemeen directeur Wido Bourel draagt na 25 jaar de fakkel over aan Gidi Pluym.
- 9.000 producten op voorraad.
- 200 werknemers in de Benelux.
- 50.000 m2 opslagruimte.
- ± € 60 miljoen omzet in de Benelux.