In dit vierde en laatste deel van onze blogreeks ‘Het magazijn van de toekomst‘ focussen we op de mensen in en rond het magazijn. Welke nieuwe skills zullen jij en je werknemers moeten bezitten om je logistiek tot een succes te maken? Benieuwd wat dat magazijn van de toekomst verder nog te bieden heeft? Lees dan ook zeker onze andere artikels over o.a. de toenemende automatisatie in magazijnen en de opkomst van een groenere logistiek.
Net zoals de dagdagelijkse wereld rondom ons veranderd, zien we ook op onze werkplek heel wat verschuivingen… Zal de technologie die nu volop wordt ontwikkeld een oplossing bieden aan alle nieuwe uitdagingen? Gaan we bijvoorbeeld richting een 100% gerobotiseerde logistiek, waarbij alleen ingenieurs rechtstreeks aan de supply chain werken? In wat volgt zal je ontdekken dat het magazijn van de toekomst garant zal staan voor een nieuwe mix tussen ‘mens’ en ‘machine’. Tijd om op ontdekking te gaan!
Een meer mensgericht magazijn, maar met minder mensen
Binnen slechts enkele jaren zullen veel logistieke beroepen ongetwijfeld al ingrijpend zijn veranderd. De zoektocht naar werknemers met het geschikte diploma en de juiste skills zal meer dan ooit bovenaan de prioriteitenlijst komen te staan tijdens het wervingsproces. Tegelijkertijd schakelen heel wat bedrijven over op technologieën die zware logistieke taken overlaten aan machines. Zo krijgt de productiviteit een boost (met een verlaagde foutenmarge) en wordt het menselijke aspect van de job aantrekkelijker gemaakt. Op die manier creëren we een nieuwe realiteit die in zekere zin een paradox inhoudt: het magazijn wordt een plek met minder mensen, maar de mensen die er werken komen wel meer centraal te staan.
Wanneer een bedrijf besluit om een nieuwe technologie op de werkvloer te introduceren, hou dan voor ogen dat het verwachte voordeel de verwerkingscapaciteit moet zien te vergroten tegen een lagere kostprijs. De functies die de technologie op zich neemt, vormen geen gevaar voor het behouden en ontwikkelen van het menselijke aspect. Langs de ene kant zorgen nieuwe technologieën voor een verhoogde verwerkingscapaciteit. Langs de andere kant kunnen ze de werklast voor medewerkers aanzienlijk verlagen, waardoor er ruimte vrijkomt voor andere taken. De tijd en ruimte die de technologie vrijmaakt bij je personeel, kan je vervolgens weer slim herinvesteren. In een win/win-situatie hoeft elke technologische verandering dus niet per se nadelig te zijn voor het personeelsbestand. Integendeel zelfs!
Yvan Delannoy, Logistics Operations Manager bij de RAJA GroupExoskeletten en drones: onmisbaar voor je werknemers?
Exoskeletten zijn een interessant voorbeeld van hoe technologie voor een win/win kan zorgen. R&D-afdelingen ontwikkelingen momenteel exoskeletten in tal van vormen en maten. De meeste types zijn bedoeld om lasten te dragen tijdens het opslaan en picken van goederen. Deze machines zijn licht genoeg om de hele dag gedragen te worden en verminderen de risico’s op Musculoskeletale Aandoeningen (MSA) in de bovenste ledematen en de romp. Door zo’n exoskelet te gebruiken, verkleinen bedrijven dus aanzienlijk de lasten voor hun werknemers. Maar langs de andere kant maken ze de job ook monotoner en misschien ook te eenvoudig. Het zal nog zoeken zijn naar het juiste evenwicht voordat deze technologie echt helemaal kan doorbreken.
Hetzelfde verhaal geldt voor drones. Ze kunnen goederen vanaf grote hoogtes oppikken om de risico’s voor je werknemers te verminderen. Of ze kunnen worden gebruikt om beschadigde structuren, zoals hoge rekken, te detecteren. Ook hier is het belangrijk om ze niet te zien als technologieën die mensen vervangen, maar eerder als hulpmiddelen. De technologie voert de taak uit, en de operator wordt de bestuurder van de technologie. Hij analyseert of controleert vervolgens de de verzamelde gegevens.
Een succesvolle nieuwe technologie verbetert meerdere activiteiten in plaats van slechts 1. Het dient om mensen te ondersteunen in hun taken, niet om hen volledig te vervangen. Deze benadering staat haaks op de huidige mindset waarbij elke taak strak omlijnt is: een heftruckbestuurder kan geen orderpicker zijn, een voorraadbeheerder is geen magazijnier, enzovoort. Technologie moet dit werk flexibeler en toegankelijker maken. Steek logistieke beroepen in een nieuw jasje, maak ze aantrekkijker en minder belastend of eentonig. Net met deze mindset willen we de volgende generatie werknemers verwelkomen.
Yvan Delannoy, Logistics Operations Manager bij de RAJA GroupNieuwe skills ontwikkelen als sleutel tot succes
Doordat er meer en meer nieuwe technologieën opduiken in een magazijn, zijn er ook steeds meer nieuwe skills of competenties nodig om al die innovaties te beheren. Het magazijn van de toekomst zal daarom een plek worden waar heel wat nieuwe beroepen samenkomen. Zo zal er meer nood zijn aan data-analisten om je productiviteit te optimaliseren en je voorraadbeheer beter te voorspellen. Of ingenieurs die zich bezighouden met het automatiseren van je processen.
Terwijl een magazijn vandaag de dag vooral draaiende wordt gehouden door de fysieke inspanningen van je werknemers, zal dat in de toekomst eerder verschuiven naar hun ‘intellectuele’ inspanningen. Alle zware en lastige taken zullen daarbij worden toevertrouwd aan robots. Vervolgens zal het de taak worden van de mens om op intellectueel vlak een toegevoegde waarde te blijven creëren. Het menselijk brein kan daarbij veel flexibeler en creatiever te werk gaan vergeleken met bijvoorbeeld Artificiële Intelligentie.
Adrien Soulier, Managing Director bij WIIOHoe zit het dan met de werknemers die momenteel in je magazijn werken? Ook zij zullen hun job ooit helemaal zien veranderen… Hoe meer technologie en innovatie er aanwezig zijn in je magazijn, hoe hoger de competenties van je werknemers moeten liggen. Het zal in de eerste plaats aan de bedrijven zelf zijn om de vaardigheden van hun personeel aan te scherpen en uit te breiden, en om hen te leren omgaan met de nieuwe technologieën die voor de deur staan.
Meer autonomie voor je werknemers
Naast het leren werken met nieuwe technologieën, zal er nog een andere kwaliteit essentieel worden voor je werknemers: het zelfstandig leren beheren van de nieuwe technologie. Het zal waarschijnlijk wel mogelijk zijn dat artificiële intelligentie een groot stuk van het robotonderhoud uitvoert. Maar bij vele andere innovaties zullen werknemers een centrale rol blijven spelen om de efficiëntie van de machines te waarborgen. Daarom is het belangrijk om werknemers in dienst te nemen die weten hoe ze zelfstandig aan de slag kunnen gaan in bijvoorbeeld het beheer van een machine.
Het beroep van orderpicker is volop aan het veranderen, en daarmee verandert eveneens hun vereiste kennis. Vooral de kennis over het gebruik van nieuwe technologieën speelt een rol. Een product simpelweg in of uit een rek halen zal niet meer volstaan. Kennis over de juiste technologie zal zonder twijfel een doorslaggevend argument worden in het wervingsproces. Dankzij die technologie kunnen heel wat taken van magazijniers worden verlicht, waardoor hun dagelijks leven een stuk makkelijker wordt. Ze worden op die manier geconfronteerd met minder herhalende of saaie taken. Hun mening over mogelijke verbeteringen is voor logistieke managers van cruciaal belang. Het is net daarom zo belangrijk om medewerkers aan te trekken met meer technische vaardigheden en een interesse in IT.
De zoektocht naar gekwalificeerd personeel is niet de enige uitdaging voor logistieke managers. Het is daarnaast hun taak geworden om de veiligheid op de werkplek nóg verder te verbeteren. Zo zal er meer en meer worden geïnvesteerd in geautomatiseerde machines (zoals wikkelrobots of palletwikkelaars) of geautomatiseerde paktafels. Allemaal oplossingen om het aantal risicovolle of intensieve menselijke handelingen tot een minimum te beperken. Maar wat medewerkers vandaag het meest vragen, is wel autonomie. Net daar draait het om in het magazijn van de toekomst: mensen zullen een bedrijf kiezen op basis van criteria zoals autonomie, verantwoordelijkheid en het management dat ze aangeboden krijgen.
Thierry Bernard, Logistics Director van Logisorgues (RAJA Group)Tijd voor een nieuwe managementstijl
Gekwalificeerde logistieke managers zijn altijd een onmisbare schakel geweest voor een bedrijf: ze zijn een belangrijk aanspreekpunt voor het personeel, ze geven concrete opdrachten door, enzovoort. Daarnaast voegen ze extra waarde toe aan het werk van hun collega’s, die vaak actief zijn in een werkomgeving met doorgaans een gebrek aan langdurige training en met vrij eenvoudige dagdagelijkse taken. In de komende jaren zullen deze managers echter nieuwe collega’s mogen verwelkomen, die ze zullen moeten trainen in logistieke innovaties. Waarin schuilt hier de grote uitdaging? Die werknemers moeten zich gewaardeerd voelen, terwijl ze duidelijk verweven zijn in een geautomatiseerde, gedigitaliseerde en gerobotiseerde wereld.
Die verschuiving naar innovatie en verandering ziet men niet enkel bij werknemers; logistiek & supply chain managers worden hier zelf ook meer en meer mee geconfronteerd. Ze zullen steeds meer uitdagingen moeten aangaan in hun dagelijks werk. Door veranderingen op vlak van technologie en regelgeving zullen ze voortdurend moeten anticiperen en snel knopen moeten doorhakken wanneer de situatie dat vereist.
De grote crises die bedrijven de afgelopen jaren hebben doorgemaakt, hebben de logistieke functie in het middelpunt van organisaties geplaatst, wat voorheen niet per se het geval was. Dit plaatst de supply chain manager in een positie die hij voorheen niet had: hij heeft meer invloed en wordt een strategische speler voor het bedrijf. Hij moet meer dan ooit in staat zijn om een bedrijf door een crisis te loodsen, met zo min mogelijk risico’s. Dat betekent dat hij op een bepaalde manier ook een crisismanager is geworden. Een job boordevol kansen, uitdagingen en mogelijkheden!
Laurent Sabatucci, Managing Partner en Oprichter van EOLKlaar voor de toekomst?
Zal het magazijn van de toekomst dus énkel bestaan uit robots en machines? Allesbehalve! Het magazijn van de toekomst zal bovenal nog altijd puur menselijk zijn en blijven. De dagen waarin saai werk en repetitieve taken elkaar opvolgen zullen verdwijnen en plaatsmaken voor de creativiteit van werknemers. Er zal ruimte ontstaan om hun vaardigheden verder te ontwikkelen en hun job gevarieerder en uitdagender te maken.
Alleen magazijnen die de juiste balans vinden tussen technologie en mensen zullen slagen in het aangaan van de uitdagingen in de logistiek van morgen. Ben jij er ook klaar voor?
Het magazijn van de toekomst zal zonder twijfel nog steeds ‘menselijk’ zijn, maar op een ‘andere manier’. Langs de ene kant zal technologie mensen vervangen voor bepaalde taken. Langs de andere kant zal die technologische evolutie je operators meer vrijheid geven, musculoskeletale aandoeningen helpen beperken en hen in staat stellen om hun skills verder uit te breiden. En net dát zal de toekomst van de logistiek zijn: werknemers aantrekken die uitblinken in autonomie, vertrouwen en verantwoordelijkheid.
Thierry Bernard, Logistics Director van Logisorgues (RAJA Group)