Juist verpakt, dat is ook slim verpakt! Maar wat houdt ‘juist verpakken’ nu eigenlijk in? Met een paar eenvoudige ingrepen kan je je verzendingen, de klantervaring en je merkbeleving naar een hoger niveau tillen. We nemen hieronder drie van zulke ingrepen door en tonen je welke verpakkingsproducten er het best bij passen. Voor ieder wat wils!
1. Juist verpakt: win tijd en geld
Time is money wordt er in de wandelgangen vaak gezegd. Dat tijd kostbaar is, geldt niet enkel voor de eigenaar van een webshop maar eveneens voor de consument. Een levering binnen de 24 uur is gemeengoed geworden. Vandaag besteld, is de volgende dag geleverd. Ja, toch? Om dat te realiseren moet elke stap van het logistieke proces zo efficiënt mogelijk worden uitgebouwd. Wat het verpakken betreft, beschikt RAJA over een breed scala aan producten om het werkproces te versnellen.
Onder de populairste voorbeelden rekenen we de dozen met automatische bodem. Wat deze doos zo uniek maakt, is dat hij vanzelf in de juiste vorm openklapt. De bodem is zeer stevig en vraagt geen extra versterking meer met tape. Dit soort doos is in minder dan 9 seconden opgezet. Bij een standaarddoos duurt dat gemiddeld 22 seconden. Een kleine rekensom: een inpakker die per dag 250 pakjes verwerkt, spaart hierdoor een volledig uur werk uit.
Andere voorbeelden zijn dozen of zakken met een zelfklevende sluiting. Omdat deze verpakkingen al een sluitstrip hebben, verlies je geen tijd meer met het aanbrengen van een aparte laag tape. Tot slot kijken we nog even naar de voorgerekte wikkelfolie. Deze folie zal niet versmallen tijdens het aanbrengen rond een pallet. Hierdoor heb je minder omwikkelingen nodig. Resultaat? Je verbruikt minder folie en je bent sneller klaar.
Win tijd en geld met:
(1) Dozen met een automatische bodem
(2) Dozen of zakken met een zelfklevende sluiting
(3) Voorgerekte wikkelfolie
2. Verpak milieubewust
De trend om milieuvriendelijk te verpakken is alomtegenwoordig. Om tegemoet te komen aan de groeiende vraag, introduceert RAJA altijd meer ‘groene’ alternatieven voor vertrouwde verpakkingen. Twee grote tendensen vallen daarbij op. Aan de ene kant merken we dat er een verschuiving is van plastic naar papier. Voorbeelden hiervan zijn verzendzakken, documentenhoesjes en tapes. Indien je producten en verzendomstandigheden het toelaten, is het prima mogelijk om de papieren varianten ervan te gebruiken. Een goed alternatief voor plastic tapes is bijvoorbeeld de gegomde kleefband.
Aan de andere kant is er de tendens om meer in te zetten op gerecycleerd plastic. Door plastic opnieuw te gebruiken, maken we de grondstoffencirkel rond. Zo wordt het milieu minder belast en maken we de afvalberg niet groter. Enkele producten met een hoog percentage aan gerecycleerd materiaal zijn onze speciale noppenfolie en rekfolie – beide in een opvallende groene kleur.
Verpak milieubewust met:
(1) Papieren enveloppen en verzendzakken
(2) Gegomde kleefbanden
(3) Gerecycleerde noppenfolie en rekfolie
3. Zet je merk in de kijker
Goede producten aanbieden vormt de basis van elk bedrijf. Dat spreekt voor zich. Voor wie zich écht wil onderscheiden, zal naast een goed product ook moeten inzetten op personalisatie. Dat lijkt misschien complex en tijdrovend, maar dat is het absoluut niet. Integendeel! Je eigen merk in de kijker zetten kan op een heel eenvoudige manier – en verpakkingen zijn daarbij hét uitgelezen instrument.
Voor wie een stijlvolle verpakking zoekt, zijn er de dozen met een witte buitenbekleding. Die geven iets meer uitstraling dan de bruine dozen die je zo vaak tegenkomt. Wie naast de buitenkant, ook iets wil doen aan de binnenkant van zijn doos, kan kiezen voor kleurrijk zijdepapier.
Wil je een stapje verder gaan, overweeg dan eens een bedrukte verpakking. Ook daarbij kan je alle richtingen uitgaan. Kies bijvoorbeeld voor een doos of draagtas in de kleuren van je huisstijl, bedrukt met je logo. Dat levert je al snel meer merkherkenning op zonder dat je er veel extra voor hebt moeten doen. Handig toch?
Zet je merk in de kijker met:
(1) Dozen met een witte buitenbekleding
(2) Afwerking met zijdepapier
(3) Bedrukte dozen of zakken
Op zoek naar nog meer verpakkingstips? Download dan gratis de verpakkingsgids van RAJA!