De laatste kilometers die je pakketje afleggen tot bij je eindklant zijn vaak net de duurste. Maar hoe komt dat nu precies? De meeste consumenten verkiezen nog altijd een levering bij hen thuis of op het werk, waardoor transporteurs op veel verschillende locaties halt moeten houden. Tel daar nog eens bij dat heel wat pakjes niét van de eerste keer kunnen worden bezorgd (doordat de klant toevallig net niet thuis was), en je komt aan heel wat heen-en-weer-gerij. En dat kost natuurlijk veel tijd én geld…
Kan je via verpakkingen en andere oplossingen deze ‘last mile delivery’ verbeteren en de kosten drukken? We bekijken hier enkele alternatieven om voordelig, klantvriendelijk én ecologisch te werk te gaan.
1. Wat is een last mile delivery?
Bij het leveren van je producten en bestellingen zijn de laatste kilometers die ze afleggen doorgaans net het duurst. Hoe dichter je producten bij hun eindbestemming komen, hoe duurder de eenheidskost van het transport zal worden. Die piek wordt bereikt bij de laatste kilometer. Volgens sommige onderzoeken vertegenwoordigt de last mile delivery tot wel 20% van de totale kosten van de leveringsketen.
Deze hoge verzendkosten worden nog eens versterkt door de ‘verspreide bestemmingen’ van je pakjes. De eindbestemmingen van elke aparte klant liggen vaak niet zomaar langs elkaars deur. Bovendien speelt ook het just-in-time principe een grote rol: klanten verwachten dat ze zo snel mogelijk worden beleverd – liefst in 24 uur. Dat zorgt ervoor dat distributeurs en transporteurs hun goederenstromen moeilijk kunnen optimaliseren. Alles moet zo snel mogelijk de deur uit. Het is net in die context dat het van vitaal belang is om nieuwe verzendoplossingen te overwegen om de uitdaging van de last mile delivery de baas te kunnen blijven. De praktijk leert ons dat de last mile delivery negatief voor je kan uitpakken indien je (té) weinig goederen vervoert richting (té) veel verschillende bestemmingen.
De eenheidskost is een belangrijke factor in de logistieke wereld en varieert afhankelijk van de transportomstandigheden. Stel dat je een bestelwagen hebt die dozen schoenen vervoert van fabriek A naar distributiecentrum B. Laten we stellen dat de reis € 300 kost.
- Situatie 1: er worden 200 paar schoenen vervoerd van A naar B. De transportkosten per eenheid bedragen dan 300/200 = € 1,50.
- Situatie 2: je bestelwagen vervoert slechts 40 paar schoenen. De kosten per eenheid zijn nu € 7,50.
Dit voorbeeld illustreert de uitdaging van de last mile delivery en de eenheidskost: hoe minder goederen je vervoert tijdens de laatste kilometers, hoe duurder je transport.
2. Waarom is een goede last mile delivery zo belangrijk?
Doordat de last mile delivery zich helemaal aan het einde bevindt van je keten, is het niet altijd helder welke verbeteringen je erin kan aanbrengen. Je hebt zelf namelijk geen concreet zicht meer op wat er precies met je pakjes gebeurt zodra ze in handen zijn van de transporteur. Een slimme supply chain heeft nochtans een grotere impact op je bedrijf dan je zou denken… Daarom verzamelden we voor jou drie redenen waarom de last mile delivery meer aandacht verdient in je bedrijf. Lees hieronder verder.
2.1 Verminder de transportkosten
Zoals je hierboven al kon lezen hebben de eenheidskosten van het transport een grote impact op je kostenplaatje. Door de last mile delivery slimmer aan te pakken verlaag je deze kosten én kan je met wat geluk ook je producten goedkoper op de markt brengen. Indien je je hierin verdiept, zal je je concurrentiepositie aanzienlijk kunnen verbeteren.
2.2 Verbeter de klantbeleving
Fouten en misverstanden bij de levering zijn een van de grootste ergernissen bij consumenten. Wanneer de last mile delivery niet soepel verloopt, heeft dat niet enkel een impact op je transporteur. Ook het imago van je eigen bedrijf kan eronder leiden. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 80% van de consumenten niet meer opnieuw bestelt als ze leveringsproblemen ervaren. Bij het kiezen van een transporteur stel je je daarom best de juiste vragen:
- Is de transporteur gewend om jouw soort goederen te leveren? Dit is bepalend om jezelf ervan te verzekeren dat je goederen in goede staat tot bij de klant aankomen.
- Kunnen de leveringstermijnen worden gerespecteerd?
- Biedt de transporteur alternatieve, milieuvriendelijke verzendoplossingen aan die je bij je klanten kan promoten?
2.3 Verklein de vervuiling en uitstoot
Waarom zijn de laatste kilometers van een transport zo vervuilend? Simpelweg omdat veel voertuigen nog altijd té veel ‘lucht’ transporteren. Veel dozen en pakjes zijn bijvoorbeeld niet optimaal gevuld waardoor er kostbare ruimte in een bestelwagen of vrachtwagen verloren gaat. Die nutteloze lucht transporteren wordt daardoor heel duur en is allesbehalve milieuvriendelijk. De oplossing hiervoor ligt onder andere bij slimme, compacte verpakkingen. Hoe zo’n compacte verpakking er dan concreet kan uitzien lees je hieronder.
3. In vier stappen naar een succesvolle levering
Maak van die laatste kilometers van je levering altijd een succes met de volgende producten, oplossingen en trucs.
3.1 Verklein de lege ruimtes in je verpakkingen
Zo compact mogelijk verpakken: daar begint het allemaal mee. Verminder het volume van je pakketten om zo ruimte te besparen in de laadruimte van je transporteurs. Hierdoor kan je transporteur meer pakjes in een keer meenemen op zijn ronde. Door extra compact te verpakken vergroot je trouwens de kans dat je pakket vlotjes in een brievenbussleuf past. Zo is er geen tweede of derde leverpoging meer nodig. Dit alles biedt niet alleen een economisch voordeel, maar ook een ecologisch, want er wordt minder CO2 uitgestoten. Wil je het volumegewicht van je pakket optimaliseren? Kies dan voor een van de volgende oplossingen:
Doos met variabele hoogte |
. • Pas de hoogte van je doos aan: snij hiervoor in de flap tot aan de gewenste rillijn. • Tot 12 verschillende hoogtes voor één enkele doos. • Beperk de lege ruimte in je pakket. |
Verzendzakken | . • Soepel en licht: duw overtollige lucht eenvoudig uit de zak. De zak past zich perfect aan naargelang je product. • Bestand tegen scheuren, perforaties en water. • Prima voor het verzenden van bijvoorbeeld textiel en kleding. |
Brievenbusdoosjes | . • Extra plat design om te passen door elke standaard brievenbusgleuf. • Makkelijk te openen door de inkeping vooraan de doos. • Buitenbekleding van kraftpapier voor extra bescherming. |
3.2 Kies de juiste locatie voor je magazijn
Het kiezen van de juiste locatie voor je magazijn is cruciaal voor een succesvolle last mile delivery. De locatie van je magazijn ligt best zo dicht mogelijk bij de bezorggebieden die je wilt bedienen. Dat maakt de transittijden natuurlijk korter en efficiënter. De meest gegeerde locaties liggen daardoor aan de rand van grote stedelijke gebieden, en zijn makkelijk bereikbaar vanaf hoofdwegen. Meer weten over dit onderwerp? Lees dan hier verder over de ontwikkeling van logistieke centra in en rond de stad van morgen.
3.3 Kies voor gedeelde leveringen
Bij een gedeelde levering wordt er 1 voertuig ingezet op hetzelfde moment binnen eenzelfde zone. Zo kunnen verschillende bedrijven binnen een klein gebied tegelijkertijd worden geholpen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om afspraken te maken met andere bedrijven in je zone om leveringen en bestellingen voortaan meer te bundelen. Zo zijn er minder transportbewegingen nodig wat de kosten kan drukken.
Stel dat je vrachtwagen voor vandaag maar met de helft gevuld is met goederen. Je kan dan afspreken met een ander bedrijf (je buurman bijvoorbeeld) om die lege ruimte op te vullen met zijn goederen – zolang deze goederen dezelfde richting uit moeten. Zo kan je voor een deel van het traject de kosten alvast delen.
3.4 Kies een ecologisch verantwoord transport
Je goederen duurzaam transporteren biedt met de dag meer mogelijkheden. Steeds meer transportbedrijven bieden alternatieven aan waarmee je de uitstoot van broeikasgassen kan verminderen. Informeer bijvoorbeeld eens naar bedrijven die leveringen aanbieden per fietskoerier. Of ga voor elektrische bakfietsen en auto’s indien je grotere pakketten moet bezorgen. Ze zijn ideaal voor stadscentra, waar (lucht)vervuiling een grote impact heeft.
Wie weet zal in een niet al te verre toekomst een bezorging ook door drones kunnen worden uitgevoerd. Niet alleen stoot het geen CO2 uit, het kan ook de bezorgtijd aanzienlijk verkorten. Zelfs de meest afgelegen adressen kunnen zo hun pakje snel en makkelijk ontvangen. Voorlopig blijft dit echter nog een experimentele optie en voorbehouden voor de levering van kleine pakjes.
België werkt aan een nieuwe wetgeving waardoor consumenten altijd voor een duurzame levering moeten kunnen kiezen van hun pakketje. Hierbij moet het bijvoorbeeld makkelijker worden om een levering bij een pakketpunt te selecteren. Een volgestapeld bestelbusje dat 30 tot 40 stops moet doen per dag, kan in plaats daarvan slechts 3 tot 4 stops doen aan een pakketpunt. Dat is goed voor minder CO2-uitstoot.
Daarnaast werkt men aan een nieuwe tool – Smartdrop – waardoor consumenten én handelaren beter inzicht krijgen op de milieu-impact van hun gekozen leveringsmethode. De tool houdt rekening met factoren zoals CO2-uitstoot, geluidshinder, files, enz. Smartdrop toont handelaren welke leveringsoptie tussen hun distributiecentrum en de klant het meest milieuvriendelijk is. Het is uiteindelijk aan de consument om te beslissen hoe hij wil dat zijn pakje wordt geleverd. Door slim om te gaan met de leveringsmethodes kan de impact van e-commerce op onze maatschappij zo aanzienlijk worden verlaagd.