E-commerce groeit razendsnel… Consumenten worden zich bewuster van milieuvriendelijk verpakken… Geen wonder dus dat papieren verzendzakken sterk aan populariteit winnen en steeds vaker als alternatief worden gebruikt voor plastic verzendzakken. In deze keuzegids ontdek je hoe je de juiste papieren verzendenvelop voor je producten kiest. Groot, klein, dik of dun? Voor elk product bestaat er wel een perfecte zak op maat.
1. Welke voordelen hebben papieren verzendzakken ?
Een papieren verzendzak heeft veel meer voordelen in petto dan je zou denken. Duurzaamheid en ecologie zijn daarbij niet de enige hoofdrolspelers. Ze blinken ook duidelijk uit op vlak van sterkte, gebruiksgemak en meer…
► 1.1 Milieuvriendelijkheid
Papieren verzendenveloppen zijn een milieuvriendelijk alternatief voor plastic zakken. Doordat ze gemaakt zijn van papier, een hernieuwbaar materiaal, zorgen ze voor een kleinere belasting op onze grondstoffen. De ontvanger van je verzendingen kan deze recyclebare verpakking bovendien eenvoudig in de papierbak weggooien. Sommige varianten beschikken zelfs over een retoursluiting zodat de klant ze makkelijk kan hergebruiken en niet opnieuw tape nodig heeft.
Verzendzakken zijn trouwens in het algemeen veel beter voor het milieu dan bijvoorbeeld een verzenddoos. Je kan ze helemaal platdrukken waardoor je een maximum aan ruimte bespaart en de hoeveelheid lucht vermindert bij de ‘last mile’. Deze compacte verpakking heeft dus geen opvulmateriaal nodig, zorgt voor minder gewicht tijdens het transport en creëert ten slotte meer ruimte in een bestelwagen.
► 1.2 Imago
Consumenten worden zich steeds meer bewust van de verpakkingswijze van een product. Een papieren verpakking gaat dus wonderen doen voor het duurzaam imago van een merk of bedrijf. Maar zelfs daar gaat het verhaal verder. Papieren verzendzakken kan je vaak personaliseren met je merknaam voor een professioneel imago. Een papieren omhulling heeft bovendien een luxueuze uitstraling als verzendverpakking en dat geldt dubbel als het merk stijlvol op de zak bedrukt is.
► 1.3 Discretie
De papieren omhulling verbergt de inhoud van de verzendzak tegen nieuwsgierige blikken en ontmoedigt dieven om de verzending te stelen. Terwijl niet elke plastic zak ondoorzichtig is, kunnen we dat wél zeggen over elke papieren verzendenvelop.
► 1.4 Bescherming
Ook op vlak van bescherming mogen we papieren verzendzakken een écht alternatief noemen voor plastic. Is je verzendzak gemaakt van kraftpapier? Dan is hij extra goed bestand tegen vocht en scheuren. Sommige varianten zijn trouwens voorzien van meerdere papierlagen of zelfs een laag opvulpapier binnenin. Deze lagen kraft- en opvulpapier kunnen bijzonder goed schokken opvangen.
► 1.5 Tijd- en kostenbesparing
Enerzijds zijn papieren (en plastic) verzendenveloppen bijzonder licht waardoor ze makkelijker passen in een laadruimte en je extra transportkosten kan vermijden. Doordat de enveloppen geen opvulmateriaal nodig hebben, kan je ook nog eens besparen op deze verpakkingskosten.
Anderzijds wordt er geen tijd verloren bij het inpakken en afsluiten van de zakken dankzij de kleefstrip die bij veel varianten is geïntegreerd in de flap. Zo verlies je dus geen tijd meer met tape of kleefband. Je kan de kleefstrip gewoon wegtrekken, sluiten en voortgaan met de volgende bestelling. Super eenvoudig!
2. Welke papieren verzendenvelop kies jij?
Bij het kiezen van de juiste papieren e-commercezak is het belangrijk dat je hem altijd aanpast aan het product dat je wil verzenden. Eerst bepaal je hoe kwetsbaar je product is. Daarna kijk je naar specifiekere eigenschappen zoals het formaat, gewicht of vouwbaarheid van het product. In ons aanbod papieren verzendenveloppen heeft elke verpakking ook een zelfklevende sluitstrip om sneller en eenvoudiger te verzenden.
► 2.1 Kwetsbare producten verzenden
Voor het verzenden van kwetsbare producten gebruik je best een gewatteerde of honingraat envelop. Deze enveloppen zijn voorzien van een interne opvulling die in combinatie met de lagen kraftpapier bijzonder goed schokken opvangen tijdens het transport.
Gewatteerde envelop 65% gerecycleerd | Gewatteerde envelop 100% gerecycleerd | Honingraat envelop . |
• Voor zwaardere producten • De zachtste bescherming* • Papierdikte: 165 g/m² |
• Voor grotere producten • Zijvouwen voor meer volume • Papierdikte: 250 g/m² |
• Voor extra kwetsbare producten • Max. schokabsorptie • Papierdikte: 260 g/m² |
* Vermalen papier tot 5 mm dik.
► 2.2 Weinig kwetsbare producten verzenden
Voor weinig kwetsbare artikels kan je rekenen op deze selectie. Hier ligt de focus op een zo efficiënt mogelijke verzending voor producten die weinig extra bescherming nodig hebben zoals textiel, kleding, modeaccessoires of producten die reeds stevig verpakt zijn. Deze zakken zijn dus ook ideaal om vouwbare producten te versturen. Dankzij de grotere zakformaten kan je bovendien heel eenvoudig grotere items versturen.
Verzendzak met zijvouwen |
Verzendzak met bodemvouw |
Sterke verzendzak met retoursluiting |
• Voor omvangrijke producten • Zijvouwen voor meer volume • Gladde binnenzijde* • Tweede kleefstrip voor retourverzending • Papierdikte: 120 g/m² |
• Voor lichte en soepele producten • Bodemvouw voor meer volume • Waterafstotende laag • Papierdikte: 125 g/m² |
• Voor omvangrijke en zwaardere producten • Gladde binnenzijde* • Brede bodem en naadloze vouwranden** • Tweede kleefstrip voor retourverzending • Papierdikte: 130 g/m² |
* Je producten glijden makkelijk en vlot in de envelop.
** De inhoud en verzendcapaciteit van de verzendzak worden hierdoor 100% benut.
3. Wat denken consumenten over papieren verpakkingen?
De Europese organisatie Pro Carton heeft in 2021 een onafhankelijk onderzoek over 11 verschillende landen laten uitvoeren door Perspectus Global. In totaal werden 7051 consumenten ondervraagd in Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Spanje, Turkije, België, Nederland, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk. Het onderzoek bracht de visie in kaart van consumenten op de milieu- en verpakkingsproblematiek, en welke rol COVID-19 daarin speelt. We sommen hieronder de belangrijkste conclusies op in verband met papieren verpakkingen:
- Meer dan 58% van de consumenten recyclet meer dan voorheen en koopt minder plastic verpakkingen.
- 61% van de consumenten geeft toe dat hun aankoopbeslissingen worden beïnvloed door de impact op het milieu.
- 79% kiest karton, terwijl slechts 9% voor plastic gaat toen ze de keuze kregen tussen een plastic of kartonnen verpakking.
- 93% van de deelnemers prefereert een supermarkt of retailer die leveranciers proactief aanmoedigt om milieuvriendelijk te verpakken t.o.v. een supermarkt of retailer die dat niet doet.
- 65% beweert van merk verwisseld te zijn omdat ze zich zorgen maken over de verpakkingswijze.
- Meer dan 75% van alle ondervraagde consumenten is bereid meer te betalen voor een verpakking die een kleinere milieu-impact heeft.