2020 was hét jaar waarin we massaal de e-shop hebben omarmd. Door corona waren we dan ook genoodzaakt om vaker vanuit onze woonkamer te winkelen. De e-commercesector groeide en bloeide meer dan ooit. En die groei ging gepaard met een stijgende competitiviteit om het groenste online gras. E-shops onderscheiden zich almaar vaker van elkaar door te investeren in de ‘fysieke relatie’ met hun klanten. En daarbij blinken verpakkingen duidelijk uit.
Verpakkingen vertegenwoordigen over het algemeen een klein aandeel van je logistiek budget. De grootste happen worden opgeslokt door transportkosten en magazijnbeheer. In dit artikel willen we aantonen dat verpakkingen een grotere impact hebben op je online competitiviteit dan de meesten denken.
E-commerce: een markt in beweging
In 2020 vonden heel wat nieuwe klanten hun weg naar e-shops. De corona-lockdowns speelden daarbij vaak de hoofdrol. Die groei is echter niet nieuw. In 2019 al werd er voor een recordbedrag van 11,46 miljard euro gekocht via e-shops. Dat was bijna een miljard meer dan in 2018. In 2019 kocht de Belg gemiddeld 13,4 keer online. Daarbij ging het om zo’n 1.363 euro per persoon.1
Tijdens de corona-lockdowns zagen we een sterke daling in de webverkoop van diensten zoals pakketreizen en tickets. Dat verlies werd online dan weer goedgemaakt door de grote boost van productaankopen (DYI, sportartikelen, home & living, enz.). Sinds corona spelen e-shops meer dan ooit een vitale rol in de Nederlandse economie.2 Bij heel wat e-shops vloeit tot 80% van het marketingbudget naar digitale platformen zoals Google, Facebook en Instagram. De kosten die deze platformen in rekening brengen, stijgen bovendien jaar na jaar. Daardoor wordt het alsmaar duurder om nieuwe klanten online te bereiken en over de streep te trekken. De onderstaande grafiek toont het aandeel van social media-uitgaven in het totale marketingbudget (van 2009 tot 2018).3 Conclusie: de digitale markt raakt meer en meer verzadigd. Als e-shop zal je je daarom moeten onderscheiden op andere vlakken. Heb je daarbij al eens gedacht aan iets uit de fysieke wereld, zoals verpakkingen? Dozen, verzendzakken, opvulmateriaal… ja, zelfs tapes en etiketten. Ze zijn allemaal bepalend voor de competitiviteit van je e-shop. We nemen hieronder drie domeinen door waarmee je met verpakkingen je competitiviteit kan verbeteren. We focussen op de productbescherming, klantenbinding en transportkosten. Stel: je kocht gisteravond iets online. Vandaag wordt dat pakketje geleverd. Maar… bij ontvangst is de doos vergeven van de ingedeukte hoeken en scheuren. Een ware nachtmerrie voor veel online shoppers. Laat het duidelijk zijn: beschadigde pakketten zijn slecht voor het imago van je merk!4 Uit onderzoek blijkt dat 73% van de consumenten niet opnieuw online zal bestellen als hun pakje beschadigd is – ongeacht of de bestelde goederen intact zijn of niet (Package Insight). Om dit soort situaties te voorkomen, kies je best voor een doos met een aangepaste kartondikte. Een sterke doos vermindert aanzienlijk de risico’s op schade. De onderstaande tabel toont je welke kartondikte geschikt is voor jouw verzending. Consumenten delen hun hele leven op social media… en daar horen ook hun ervaringen bij met hun favoriete e-shop. Voor online shoppers is een verpakking vaak het enige fysieke contact dat ze hebben met een webshop. Om een blijvende indruk achter te laten bij de klant, is het daarom belangrijk om te gaan voor een persoonlijke aanpak (spreek je klant bijvoorbeeld aan met zijn/haar voornaam). De doorsnee consument hecht hier veel waarde aan. Bovendien zal hij/zij daarna geneigd zijn om sneller opnieuw te bestellen. Een bedrukte verpakking maakt het makkelijker om bestaande klanten aan je merk te binden. Als die klanten hun unboxing ervaringen dan ook nog eens delen op social media is dat leuk meegenomen. Gratis reclame! Ideaal toch? Via je verpakking kan je met een paar simpele ingrepen je transportkosten verlagen – zonder dat dit invloed moet hebben op de kwaliteit van je doos. Twee verbeteringen zijn mogelijk. Verbetering 1: verzend goedkoper door het gewicht van je opvulmateriaal aan te passen. Kies bijvoorbeeld voor luchtkussens of noppenfolie. Die bestaan voor maar liefst 99% uit pure lucht. En wat is er nu lichter dan lucht? Lees hier alles over de voordelen van luchtfolie. Voor een volledig groene aanpak bestaan er trouwens folies van hernieuwbare grondstoffen, zoals aardappelzetmeel. Verbetering 2: verzend goedkoper door de omvang van je pakket aan te passen. Dat kan bijvoorbeeld door te kiezen voor een doos met variabele hoogte. De onderstaande zoekfunctie van RAJA biedt je bovendien de mogelijkheid om te kiezen uit 1.250 formaten dozen, perfect op maat van je product. Wedden dat jouw volmaakte doos ertussen zit? Conclusie: hoe nauwer de verpakking aansluit rond je product, hoe minder opvulmateriaal je moet gebruiken en hoe lichter je pakket zal zijn. Zo verzend je goedkoper én milieuvriendelijker. Bronnen:Hoe verpakkingen je e-shop een voorsprong geven op de concurrentie
► 1. Beschermers van je e-shop producten
► 2. Instagram-sterren in de maak
► 3. Bespaar op je transportkosten
1 www.becommerce.be
2 www.ecommercenews.be/ecommerce-in-belgie-e1184-miljard-waard-in-2018/
3 www.cmosurvey.org/2018/07/social-media-spending-use-and-distraction/
4 www.shorr.com/packaging-news/2015-03/costs-and-benefits-custom-packaging-ecommerce/