Een nieuw jaar staat voor de deur. Het ideale moment om te kijken wat in 2019 onze weg zal kruisen op het vlak van verpakkingen. We nemen in dit artikel de huidige verpakkingstrends onder de loep en bekijken hoe ze verder zullen evolueren. Zit jij op het goede spoor of moet je nog wat bijsturen?
Drie verpakkingstrends voor 2019
► 1. Personaliseer… en ga voor een unieke klantervaring
Personalisatie op het vlak van verpakkingen kwam enkele jaren geleden voor het eerst om de hoek piepen. Als er iéts is dat we er met zekerheid over kunnen zeggen, dan is het wel dat de populariteit ervan duidelijk zijn eindbestemming nog niet heeft bereikt. Goede producten aanbieden vormt de basis van je bedrijf. Dat spreekt voor zich. Wie dacht dat het verhaal hier stopt, heeft het echter mis. Onderzoek laat zien dat de verpakking een cruciale factor is in de klantervaring. Een merk dat zich wil onderscheiden van zijn buur zal moeten opvallen met originele ideeën en concepten.
Uit onderzoek blijkt dat de meerderheid van de consumenten een mooie verpakking automatisch koppelt aan een kwalitatief merk. Terwijl vroeger een bruin doosje dat dichtgeplakt was met goedkope tape standaard was, weten nu steeds meer bedrijven dat een verpakking een belangrijk contactmoment is met de klant. Een goed doordacht idee is dus goud waard.
- Bescherming: voorzie je draagtas, doos of verpakkingstape van je logo of steek ze in een origineel jasje, volledig in lijn met je huisstijl.
- Presentatie: toon je merk of logo snel en voordelig met een sticker, label of (visite-)kaartje.
Een blik in de glazen bol laat zien dat ook het uitpakmoment een halte is die je duidelijk niet aan je voorbij mag laten gaan. Denk maar aan de populaire unboxing-video’s op YouTube. Kleurrijk opvulmateriaal mag in 2019 daarom niet ontbreken. Het milieuvriendelijke verpakkingsmateriaal van de Geami WrapPak is hiervoor trouwens een ideale oplossing.
► 2. Verpak efficiënter…en verhoog je klanttevredenheid
Voor de nummer twee van onze verpakkingstrends houden we halt bij de volgende twee producten: de doos met retoursluiting en de doos met een automatische bodem. Waarom verdienen deze dozen onze aandacht? Wel… dat schuilt volledig in hun efficiëntie en productiviteit.
- Een doos met retoursluiting is voor veel klanten een echte must geworden wanneer ze een online bestelling plaatsen. Bijna 60% van de millenials is geneigd om enkel te kiezen voor bedrijven mét een retourbeleid. Een retourdoos is makkelijk voor de klant, want hij moet geen nieuwe doos meer zoeken. En makkelijk voor jou, want je bent zeker dat je product in een stevige doos terug naar jou wordt verzonden. Zo kan je het product opnieuw aanbieden in je webshop.
- Een doos met automatische bodem is onmiddellijk gemonteerd. Daardoor win je veel tijd tijdens het verpakkingsproces. Hoe sneller je doos de deur uit is, hoe sneller het op de stoep van je klant belandt (waar hij ongetwijfeld geen neen tegen zal zeggen). Een doos met automatische bodem is opgezet in minder dan 9 seconden. Bij een standaarddoos duurt dat gemiddeld 22 seconden. Een inpakker die per dag 250 pakjes verwerkt, spaart hierdoor dus 1 uur werk uit.
► 3. Duurzame verpakkingstrends: draag zorg voor het milieu
Een verpakkingstrend die we in 2019 nog vaak in volle vaart zullen zien voorbij denderen, is de tendens om te kiezen voor milieuvriendelijke verpakkingen. Het verbod op plastic wegwerpzakjes in 2016 maakte duidelijk dat de verpakkingsindustrie meer moet inzetten op duurzame alternatieven. Zo willen ze tegemoet komen aan de groeiende vraag van consumenten naar milieubewuste oplossingen voor verpakkingen.
Er is gelukkig goed nieuws: milieuvriendelijke materialen zijn nu in grote aantallen beschikbaar en je vindt ze in echt elke productcategorie. Van dozen en verpakkingstape tot opvulmateriaal en etiketten. Bekijk in dit artikel het volledig overzicht van duurzame verpakkingsmaterialen en zorg dat ook jij op het goede spoor blijft.
Het merendeel van het Europese verpakkingsmateriaal wordt tegenwoordig al met succes gerecycleerd. Naast het recycleren zit ook het hergebruiken van producten duidelijk in de lift. DIY (do it yourself)-video’s op YouTube zijn hier een opvallend voorbeeld van. Consumenten gaan graag op zoek naar manieren om verpakkingsmateriaal een tweede leven te geven. Je verpakking voorzien van een originele bedrukking is alvast een goed idee! Zo verandert je verpakking makkelijk in een trendy interieurobject of collectors item.