Met dit artikel snijden we een belangrijk thema aan voor nagenoeg elke webwinkel: het verlagen van de verzendkosten. Een van de doeltreffendste ingrepen op vlak van verpakkingen, is het verminderen van de hoeveelheid lucht in een doos. Lucht lijkt gratis, maar in de transportwereld liggen de zaken vaak iets complexer. We overlopen een aantal oplossingen om onnodige lucht uit verzendingen te weren. We houden daarnaast halt bij het volumegewicht: een handige berekening voor wie wil leren compacter (en goedkoper) te verzenden.
1. Je verzendkosten reduceren op vijf manieren
In Nederland wil de e-commercesector de CO2-uitstoot van de logistiek tegen 2025 reduceren met 50%. Eén van de maatregelen om deze doelstelling te behalen, is het verminderen van lucht in verpakkingen. Er kunnen daardoor meer pakjes mee per levering waardoor er minder verplaatsingen nodig zijn.1 Aangezien de Belgische en Nederlandse e-commercesector nauw met elkaar zijn verweven, zal deze maatregel zich ook bij ons steeds meer laten voelen. Met de onderstaande maatregelen kan je eenvoudig mee op de kar springen van deze logistieke trend en kan je leren je verzendkosten optimaal te beheren. Maak je pakjes compacter, lichter… én goedkoper.
► Slimme verpakkingen
Uit een steekproef van Partners for Innovation, in opdracht van Thuiswinkel.org, bleek dat bij een kartonnen doos de vullingsgraad gemiddeld 50% bedraagt.1 Dat wil dus zeggen dat de helft van alle verzendingen iets anders bevatten dan het bestelde product: doorgaans opvulmateriaal en/of lucht. Wie de vullingsgraad van zijn doos wil opdrijven, kan overschakelen op een ‘slimme verpakking’. Zo’n verpakking is voorzien van extra’s waardoor je hem nauwer kan laten aansluiten aan de omvang van je product.
Een voorbeeld is de doos met variabele hoogte. Eén zo’n doos kan het equivalent zijn van 12 formaten andere dozen. Je plooit deze doos op 12 verschillende hoogtes, afhankelijk van de grootte van je product. Een handige oplossing voor wie producten verzendt met telkens licht afwijkende maten. Ben je op zoek naar een verpakking met specifieke afmetingen? Start je zoekopdracht dan in deze zoekmachine, speciaal ontworpen voor dozen.
► Platte verpakkingen en verzendzakken
Een tweede manier om compacter te verzenden, is door gebruik te maken van enveloppen, brievenbusdozen of verzendzakken. Je ziet ze steeds vaker in de e-commercesector als vervanging voor de klassieke kartonnen doos. Doordat ze zo plat zijn, nemen ze veel minder ruimte in. Bovendien passen ze makkelijker in een brievenbusopening waardoor een bestelling al vanaf de eerste keer kan worden afgeleverd.
- Kartonnen enveloppen en brievenbusdozen: voor het verzenden van boeken, cd’s, fotolijsten, enz.
- Plastic verzendzakken: voor producten die weinig kwetsbaar zijn zoals kleding en textiel of goederen die sowieso al een stevige verpakking hebben.
► Luchtig licht
Ben je toch genoodzaakt om opvulmateriaal te gebruiken? Overweeg dan luchtkussens of opvulchips. Verpakken met luchtfolie is nog altijd de lichtste oplossing. Bovendien is de plasticfolie van luchtkussens recyclebaar, net zoals de meeste soorten opvulchips.
► Verpakkingsmateriaal groot inkopen
In bulk inkopen levert je vaak grote kortingen op. Selecteer dus de verpakkingsmaterialen die je het vaakst gebruikt en koop ze in grote aantallen in. De korting die je krijgt, drukt je uiteindelijke verzendkosten. Een goed voorbeeld is opnieuw de doos met variabele hoogte. In plaats van 10 soorten dozen te kopen, koop je nu maar één soort (die je dan zelf insnijdt tot de juiste hoogte). Resultaat: je kan die éne doos met variabele hoogte in veel grotere aantallen inkopen en zo een voordeligere eenheidsprijs bekomen.
► Ga voor een volle vrachtwagen
Werk samen met andere bedrijven om je goederen te leveren. Uit onderzoek blijkt dat nog 67% van de rijdende vrachtwagens niet volledig gevuld zijn bij vertrek.2 Door samen te werken met omliggende bedrijven kan je de vrachtwagen helemaal vol krijgen en zo je gezamenlijke verzendkosten optimaliseren.
2. Wat is het voordeel van het volumegewicht?
Je producten zo compact mogelijk verzenden is de boodschap. Dit is niet enkel in het voordeel van je verzendkosten, maar ook in het voordeel van je klant. Hij zal een verpakking met minder opvulmateriaal zeker meer op prijs kunnen stellen. Een formule die hierop inspeelt, is die van het volumegewicht. Deze kijkt naar de effectieve ruimte die een pakket inneemt (in bv. een vrachtwagen of vliegtuig).
Het grote voordeel ten opzichte van het reëel gewicht, is het feit dat het volumegewicht het type goederen beter afstemt op het transportmiddel. Door de toepassing van deze formule is het bijvoorbeeld goedkoper geworden om lichte en compacte pakketten per vliegtuig te verzenden. Zeer zware en volumineuze goederen worden het voordeligst per schip verplaatst.
In een aantal gevallen gebruiken koerierdiensten het volumegewicht zelfs als primair uitgangspunt voor de berekening van hun verzendkosten. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij express leveringen (zowel binnen als buiten Europa) en internationale verzendingen (vooral buiten Europa).
Conclusie: hoe nauwer je verpakking aansluit rond je product, hoe minder lucht je verplaatst en hoe voordeliger je kan verzenden.
3. Hoe bereken je het volumegewicht?
Voor de meest gangbare berekening wordt het reëel volume gedeeld door een volumefactor, bijvoorbeeld 4000:
De volumefactor van hierboven (bv. 4000) is afhankelijk van de transportmethode. Hieronder zie je welke volumefactor overeenkomt met je vervoer. De precieze factor kan echter verschillen per koerierdienst en vraag je dus best goed na:
Luchtvracht | Wegtransport |
Zeevracht |
Volumefactor: 9000 |
Volumefactor: 3000 of 4000 |
Volumefactor: 1000 |
4. Reëel gewicht versus volumegewicht
Aangezien het volume van een pakket steeds vaker onder het vergrootglas wordt gelegd, is het aannemelijk dat een groeiend aantal koerierdiensten in de toekomst overstappen op het volumegewicht. Om te weten of je dat een voordeel oplevert ten opzichte van het reëel gewicht, overloop je best de drie onderstaande stappen.
► Stap 1: bepaal het reëel gewicht. Laten we uitgaan van een pakket dat gevuld 3 kg weegt.
► Stap 2: bereken het volumegewicht. We gaan er daarbij van uit dat we ons pakje zullen verzenden per vrachtwagen. De volumefactor is in ons voorbeeld 4000.
► Stap 3: bepaal het factureerbare gewicht. Nu we het reëel gewicht en volumegewicht kennen, kunnen we deze langs elkaar leggen. Het factureerbare gewicht is altijd gebaseerd op de hoogste waarde van de twee.
Conclusie: door een compactere doos te kiezen verzendt je aanzienlijk goedkoper. Uit ons voorbeeld blijkt dat je met een compactere doos 2 kg aan factureerbaar gewicht wint (3 kg i.p.v. 5 kg).
Bronnen:
1 www.thuiswinkel.org/bedrijven/belangenbehartiging/duurzaamheid/ brancheverduurzamingsplan-verpakken-e-commerce-2019-2022
2 blog.raja.fr/astuces-reduire-cout-transport-marchandises